K tomu zde ovšem chybí Evženu Zámečníkovi původnější skladatelské nápady, libretistovi Františku Zacharníkovi širší záběr a oběma brněnským tvůrcům společně nadhled, s jakým Jaroslav Foglar své morality vyvažoval humorem. I muzikálový Rychlonožka sice opakuje své "himbajs" a Bohouš z Bratrstva kočičí pracky se šklíbí "šípáci, hlupáci" - jenže to jsou, bohužel, pouze detaily, nad nimiž převažuje sentiment. Muzikálové Rychlé šípy v Písni klukovských snů zpívají hymnicky vážně "o dálkách modrých", zatímco když komiksový Jindra Hojer při bruslení básnil "tajemné volají dálky", Rychlonožka mu ihned přirýmoval "k obědu budou dnes párky".
Pražské jaro - Rychlé šípy | |
hudba | Evžen Zámečník |
libreto a texty písní | František Zacharník |
režie a choreografie | Lenka Hlaváčková |
scéna | Leopold Zeman |
kostýmy | Josef Jelínek |
Orchestr a sbor Dětské opery Praha | |
Premiéra v Divadle na Vinohradech, 21.května |
Ostatně ze 315 dílů kresleného seriálu se libretista drží jen několika úvodních, kdy se Rychlé šípy poznávají. Vedle šarvátek s Černými jezdci a s Bratrstvem kočičí pracky se toho v první půli málo děje a mnoho mluví; při odříkávání v klubovně u stolu, kdo bude dělat kroniku, kdo časopis atd., nelze nevzpomenout, jak Jaroslav Ježek za časů V&W vyřešil v Nebi na zemi jejich nehratelnou představovací scénu u advokáta tím, že ji zhudebnil hudebnil coby parodii na italskou operu.
Zacharník komiksové legrácky jednoznačně nahradil monotématickým dobrodružstvím a v návaznosti na Foglarovy romány soustředil Rychlé šípy k jedinému cíli: proniknout do Stínadel a vyřešit hlavolam s ježkem v kleci. Tím sice přibylo obřadních scén (zvláště zasedání Vontské rady), ale ubylo starostí s okrajovými seriálovými figurkami; prostě tu nejsou. Tedy ani žádný dospělý a žádná dívka. Muzikál tím do značné míry dostává stylovou čistotu: interpretační chlapectví. A to je - vedle dobrého živého orchestru (žádné playbacky!) a dobře zabydlitelné a proměnlivé scény - jeho nejpříjemnějším a nejcharakterističtějším znakem.
Typově, pohybově i hlasově dobře vybraní Mirek Dušín (Martin Pařízek), Červenáček (Jindřich Nováček), Jarka Metelka (Pavel Trojan), Dlouhé bidlo (Lukáš Typlt), Bohouš (Martin Beck) nebo Mažňák (Jakub Tomoszek) překrývají svou nenuceností i slabší, zejména statická dějová místa, s nimiž si někdy neporadila ani režie. Jen nápad se zpěvní charakteristikou Rychlonožky není šťastný, chlapecký alt před mutací z vícehlasu ční a svou nepřirozeností ruší. Jako celek je sbor Dětské opery Praha pěknou vizitkou své ředitelky Jiřiny Markové-Krystlíkové, i když lyrická sóla Mirka Dušína a Losny hraničí s přednesovou machou české pop-music. To však už souvisí i s nepříliš ujasněnou hudební stavbou celého sedmdesátiminutového muzikálu.
Na jeho konci plné divadlo - s četnými rodinami účinkujících - do mnohokrát opakovaného, zapamatovatelného a optimistického pochodu tleskalo a letošní Pražské jaro si připsalo další premiéru. (Muzikál byl hotov od roku 1992, kdy také dostal cenu Českého hudebního fondu.) Poklonit se přišel i Petr Foglar, neb je spisovatelovým synovcem.
S muzikou či bez ní, Rychlé šípy načínají svou pátou čtenářskou generaci.
Podpis Jaroslava Foglara |
Obálka časopisu Vpřed |
Jaroslav Foglar |
Záhada hlavolamu |