Představení Revizor

Představení Revizor - Fotografie z představení Revizor, které uvádí Husa na provázku. | foto: MF DNES

Rychlíkův vzbouřený Revizor neoslní

• 2
Nastudování Gogolova Revizora v Divadle Husa na provázku vzbudilo rozruch, ještě než herci stanuli na jevišti.

Režisér Břetislav Rychlík v podtitulu komedie o zkorumpovaném městečku použil slovní hříčku Dobčinskij, Bobčinskij a Paulčinskij. Brněnský radní Petr Paulczyňski se do tisku čertil. Divadelníci podobnost s konkrétní osobou popřeli, ale mohli si mnout ruce: o kusu se vášnivě mluvilo ještě před premiérou.

Šarvátka politika a umělců zůstala na brněnském Revizorovi tím nejzajímavějším. Rychlíkův opus je totiž ve výsledku rozpolcený, i když inscenaci nelze upřít originalitu.

Úvodem večera odezní absurdní slovní hříčka popraveného básníka Daniila Charmse. Z publika a ochozů nad jevištěm se začnou rojit hulváti s mobilními telefony. Novodobá podnikatelská šlechta ve strašlivých teplákových soupravičkách brebentí do mobilů věty známé z tuzemských korupčních afér. Všichni jsou vlastně Ivánci a kamarádi. Tento kostrbatý úvod vyšperkovaný Gogolovými úvahami posléze přejde ve vlastní příběh.

I ten divadelníci občas promíchávají se současností. Revizor je floutek v kožené bundičce s účesem, který proslavili členové hudebních leningradských kovbojů. Natvrdlý pár statkářů Dobčinskij a Bobčinskij na scénu vpluje v cyklistických trikotech, neboť se na kolech projížděli městem a zjistili přítomnost záhadného cizince, z něhož se vyklube falešný revizor Chlestakov. Maloměstská honorace se často objevuje v mysliveckém, čímž připomíná hlavně někdejší party nóbl soudruhů vydávajících se na lov.

Tři vtípky nestačí
Současný střih inscenace je sympatický, ale divadelně nevyužívaný. Kostýmky a rekvizity se naopak často mění v bezradnou ilustraci inscenace, které chybí ráznější vedení herců a jasnozřivější režijní výklad. Rychlík se snaží inscenaci vylepšit několika vtípky: herci neustále chroupou nakládané okurčičky, opakovaně zní vlezlá ukolébavka nebo se žertuje s nafukovanými prezervativy. Tři vtipy jsou na Gogola málo.

Nevyjasněním pozic a situací utrpěl zejména Revizor. Jiří Vyorálek je floutek z Petrohradu, ale daleko více mu vychází maska hormonálního štvance než vychytralce manipulujícího s lidskou blbostí. Méně toporněji dopadl hejtman Cyrila Drozdy. Je sice nařvaný pitomec, z této tuposti však nejde tolik strachu, kolik ho může Gogolova figura rozdat. Promyšlenou a fungující komiku předvádí Ivana Hloužková v roli Hejtmanovy ženy.

Sporný je i závěr Rychlíkovy inscenace. Tečkou není suché sdělení, že přijíždí skutečný revizor. Hejtmanova dcera znovu převypráví Charmsovu absurditu. Podobná bláznivé Ofélii zapaluje kus papíru a zřejmě hledá falešného ženicha, který jí pláchnul. V tomto tklivém konci se nadobro rozpíjí Gogolův nadčasový škleb.

N. V. GOGOL - Revizor
Divadlo Husa na provázku. Úprava a režie B. Rychlík. Hrají J. Vyorálek, C. Brázda, I. Hloužková a další. Délka 165 min.
Hodnocení MF DNES: