Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rusalka je spíš pastva pro oči než pro uši

  10:22aktualizováno  10:22
- Po odkladech způsobených prodloužením výstavby Divadla Milénium v pražských Holešovicích se premiéry dočkal projekt libretisty Michaela Prostějovského a skladatele Zdeňka Johna nazvaný Rusalka Muzikál - podle tvůrců vzniklý "na motivy opery Antonína Dvořáka a Jaroslava Kvapila".

Konečně je tedy k dispozici dílo, proti jehož uvedení už předem brojili strážci operních hodnot, odmítající vložit Rusalku do rukou muzikálového "prznění".
Autoři se snažili posunout Rusalku směrem k současnému zvuku, k jakési kultivované směsici stylů, jež je charakteristická pro většinu současných pražských muzikálů. Zůstali však stát na půli cesty, v jakémsi opatrném hudebním vzduchoprázdnu.
Není to ani "starý" Dvořák, ale ani nový tvar. Co platno, že orchestr vedený Martinem Kumžákem zní neochvějně, když muzice je ulámáno příliš mnoho hrotů. Rockující pasáže (například Květiny bílé po cestě) působí uhlazeně a konvenčně, stejně jako planá syntéza klasiky s popem. Hladinu bezpečného hudebního poklidu zčeří spíše střihy mezi energičtějšími a tiššími pasážemi (například v části Marno to je) či odbočky k latinské muzice i folku anebo příjemné sbory víl. Ale to jsou spíše "technické", nikoli vpravdě hudební prostředky.
Nejlépe působí obnažené melodie provázené maximálně střídmým doprovodem (Mám, zlaté vlásky mám), kdy dostane více prostoru zpěv. V tom nikdo vyloženě nezklamal, i když Rusalka Báry Basikové se příliš pokládá do role a part nadmíru dramatizuje, zatímco Princ Kamila Střihavky více ctí technickou stránku zpěvu na úkor charakteru role, jejž naplňuje hlavně zjevem a mechanickými gesty. Slibnou budoucnost může mít před sebou s Basikovou alternující Šárka Tomanová: její Rusalka má v sobě více něhy, nevinnosti a křehkosti. Při svém muzikálovém debutu nezklamal ani Petr Muk coby druhý Princ: jeho výraz se pohybuje mezi lehkou dekadencí a somnambulně-shalomovskou zasněností.
Upoutá-li Rusalka Muzikál něčím, pak především výtvarným pojetím. Autor scény Jaromír Pizinger je zároveň architektem Divadla Milénium a ústřední stavební prvky rekonstruovaného interiéru - kov a sklo - uplatnil i v inscenaci. Do sálu se vchází po schodech ze suterénního foyeru přes jeviště, jež leží v "kotli" do šířky roztaženého, strmého hlediště ve tvaru amfiteátru. Vchod pak v některých výstupech zakrývá pojízdná plošina a coby další hrací plocha slouží i balkon nad scénou, od nějž vede dolů točité schodiště (na balkoně je za sklem umístěn orchestr). Prostor, v němž se odehrává příběh víly zamilované do člověka, jako by organicky vyrůstal ze samé budovy. Ať už jsou to různé hrazdy tahající účinkující do výše, zdviž pro Vodníka, doupě Ježibaby připomínající terárium pro nebezpečného plaza či "kočár" Cizí kněžny přijíždějící nad hlavami diváků.
Taneční výstupy choreograf Libor Vaculík vkomponoval do poměrně stísněného prostranství, v němž energie pohybu nemůže explodovat naplno. Účinkující jsou proto zadržováni, "kroceni" stylizací, jež jemně evokuje filmovou animaci pohádkových postav. Ale v tom je zase svazuje exotická rozmařilost kostýmů Theodora Pištěka. Ty nabízejí očím opulentní hostinu - ovšem inscenátoři bohužel nenašli způsob, jak je organicky propojit s Pizingerovou scénou. Nepomáhají v tom ani pyrotechnické kousky, ani špičkový světelný park. Po technické stránce ostatně zbývá pár věcí dotáhnout například dopracovat nasvícení v divadelním duchu, aby z něj netrčely proměny ve stylu rockové show, nebo předělat výstup, kdy několik nosičů humpolácky stěhuje ledový sarkofág s Rusalkou.
Bednárikova inscenace tak trochu doplácí na Pizingerovu divadelní nezkušenost a následnou těžkopádnost některých scénických prvků. Projekt by si zasloužil podobnou lehkost a samozřejmost, jakou v něm prokazuje Nelly Danko coby taneční postava Voda. Nicméně i divák v kůži kritika by musel být notně otrlý, aby nepřiznal, že se muzikálové Rusalce podařilo ve finále rozehrát romanticko-pohádkovou strunu.

Michael Prostějovský, Zdeněk John
Rusalka Muzikál (na motivy opery
Jaroslava Kvapila a Antonína Dvořáka)
Parlando Praha

režie Jozef Bednárik
choreografie Libor Vaculík
kostýmy Theodor Pištěk
scéna Jaromír Pizinger
sbormistr Jan Hanzlík
aranžmá, orchestrace a dirigent Martin Kumžák
pomocný režisér Martin Novotný

Premiéry v Divadle Milénium 14. a 15. února

Autor:



Nejčtenější

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

Další z rubriky

Nachlass. Festival pozve do pokojů, kde se lidé chystali na smrt

Prohlídka skoro dokončeného Nového divadla v Plzni.

Připravovali se na vlastní smrt, diváci nyní mohou nahlédnout do jejich pokojů. Výjimečné divadelní zážitky v podání...

ANKETA: Následuje přestávka. Je to pro vás přežitek, nebo nutnost?

Opona jako symbol divadelní přestávky

Jsou ještě kina, kde se diváci dočkají přestávky během projekce? A co koncerty v halách? A jak si s přestávkou v dnešní...

Vážností bychom Vlasy pohřbili. Čekejte hvězdy i holé zadky, láká režisér

Šimon Caban na zkouškách muzikálu Vlasy

Se zdravým nadhledem pracuje režisér Šimon Caban na muzikálu Vlasy pro pražské Divadlo Kalich. Nehrozí prý patos ani...

Najdete na iDNES.cz