Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rudolfinum obsadí čínští mistři a Mao ukrytý pod anděly

  13:53aktualizováno  13:53
Pražská Galerie Rudolfinum představí od 25. září do 28. prosince tři patrně nejvýznamnější osobnosti čínského současného umění - Zhanga Xiaogang, Fanga Lijun a Fenga Mengbo.

Z výstavy Čínská malba | foto: Galerie Rudolfinum

Od poloviny devadesátých let se současná čínská malba těší nebývalému vzestupu na mezinárodní umělecké scéně - Čína se tak stává nejen ekonomickou, ale i uměleckou velmocí. Prožívá explozi muzeí, galerií, umělců i cen pro současné umění.

Nejvíce kulturních institucí přibývá v hlavním městě Pekingu, který je považován za město politické moci, a v liberálnější Šanghaji, která je městem ekonomickým, tedy městem peněz. Současní umělci už nejsou čínskou vládou perzekvováni, ale přispívají v rámci pragmatické kulturní politiky k umělecké expanzi Číny.

Mnozí, kteří ještě na počátku 90. let patřili mezi chudé disidenty, jsou dnes podnikatelé a multimilionáři a o jejich díla se přetahují nejprestižnější světové aukční domy. Do této skupiny patří i v Rudolfinu představená trojice umělců.

Se současným, tehdy ještě "avantgardním" čínským uměním jsme se v Praze mohli poprvé blíže seznámit v roce 1997 na souborné výstavě Tváře a těla říše středu. Na přehlídku 19 čínských umělců v koncepci sinologa Ladislava Kesnera tehdy do Rudolfina lákal rodinný portrét připomínající dobu Mao Ce-tunga.

Autorem obrazu z roku 1994 byl Zhang Xiaogang (1958), jehož rodinné portréty se záhy poté staly ikonami čínského současného umění. A jistě právem. Ve vlhkých očích tichých normativních tváří nechal zrcadlit matné vzpomínky jedné doby, odváté časem. "Právě tento obraz je důležitý, protože spojuje jedenáct let práce na prezentaci současného čínského umění," říká ředitel Galerie Rudolfinum a spolukurátor výstavy Petr Nedoma.

Letos není Zhang Xiaogang klíčovou postavou intuitivně, jak tomu bylo v roce 1997, ale zcela vědomě. V Rudolfinu je vedle odosobněných portrétů poprvé představen Zhangův nový cyklus Krajiny a zapomnění, ve kterém se odráží umělcova kontinuální práce se vzpomínkami zobrazujícími scenerie krajin a strohých interiérů.

Velmi osobní výpověď podává umělec také prostřednictvím velkoformátových fotografií, na které rukou píše své deníkové záznamy. V Zhangových obrazech a fotografiích je možné zachytit volné, emocionální vazby na dobu kulturní revoluce v Číně - odosobněné tváře "moderního" Číňana, zelené oblečení s čepicí, pustý svět, reproduktory veřejného rozhlasu, prostřednictvím kterého byl čínský lid permanentně manipulován.

Protikladem Zhangovy introvertní potemněle odosobněné, ale emotivní malby jsou rozměrné barevné obrazy jednoho z vůdčích představitelů cynického realismu Fanga Lijun (1963). Jeho figurální malba se odklání od záznamu skutečnosti a je projevem nespoutané tvůrčí svobody. V jeho rozměrných obrazech se divák odpoutá od pozemské reality. Vnesen do modrobílých nebes pozoruje poletující ptáky, hmyz a okřídlené andělíčky, kteří symbolizují Boží přítomnost. Srovnání s barokními stropními malbami se evropskému divákovi přímo nabízí.

Zážitek slibuje i 17 metrů dlouhý obraz čínské krajinomalby, jenž na míru do Galerie Rudolfinum vytvořil poslední z trojice čínských umělců - Feng Mengbo (1966). Tento umělec se proslavil svými počítačovými hrami propojujícími ikonografii maoistické propagandy s ikonografií dnešní přetechnizované Číny. Krajinomalba ve Fengově pojetí po obsahové stránce pokračuje v tradici čínské tušové malby, po stránce formální ji však zcela narušuje. Svým způsobem jeho liduprázdné krajinomalby evokují romantické scenerie Caspara Davida Friedricha.

Ukázka současného čínského umění v Rudolfinu vypovídá ledacos o čínské mentalitě, historii i současnosti. Diváka malého středoevropského státu ohromuje zejména velikostí a prostorem, do kterého ho vtahuje. Mírný odstup pak člověk může pocítit při vědomí, že ač jsou tato díla lehce cynická a jemně kritická, zůstávají politicky korektní.




Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Zemřel český dýdžej Michal Maudr známý pod přezdívkou DJ Loutka

DJ Loutka

Ve věku 51 let zemřel jeden z nejznámějších českých dýdžejů a výrazná postava tuzemské taneční scény Michal Maudr,...

Další z rubriky

OBRAZEM: Za války byl špionem. Pak fotil Alžbětu II. i Marilyn Monroe

Pablo Picasso se svým obrazem Marie-Therese Walter (1932, Akt, zelené listy a...

Dostat se do přízně britské královny Alžběty II. není jednoduché. Cecilu Beatonovi se to přesto povedlo. Dokonce se z...

Modiglianiho Ležící akt se stal čtvrtým nejdráže prodaným obrazem

Obraz Amedea Modiglianiho Nu couché (sur le côté auche) - Ležící akt (na levém...

Za 157,2 milionu dolarů (3,4 miliardy korun) se na aukci v New Yorku prodal obraz Amedea Modiglianiho Nu couché (sur le...

Od Havla po Ledeckou. Fotograf Herbert Slavík představí své Tváře Česka

1990. Dřív Václava Havla všude hlídali estébáci, cestovat nesměl, natož na...

K událostem připomínajícím sté výročí vzniku Československa se v červenci přidá také výstava fotografií Herberta...

Najdete na iDNES.cz