Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozmanitost stovek tváří na Hluboké se vyplatí vidět

  11:19aktualizováno  11:19
Zhruba osm desítek českých umělců 20. a počátku 21. století dává v galerii na Hluboké rozmanité odpovědi na otázku, jak se vyrovnat s autoportrétem.

Veronika Drahotová - Mé srdce je znavené - Z výstavy Autoportrét v českém umění 20. a 21. století | foto: Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou

V rozměrné goticko-barokní místnosti Alšovy jihočeské galerie se na výstavě českých autoportrétů sešly přibližně dvě stovky prací různých nejen dobou vzniku, ale především
mírou stylizace: od veristických "pohledů do zrcadla" po důmyslně zpracované šifry a podobenství.

Autoportrét je umělci výzvou a divákovi leckdy klíčem k mnoha dalším autorovým pracím. Věrně se otisknout do plochy plátna totiž vyžaduje odvahu k introspekci, k autoanalýze, která nemusí na světlo vynést vždy jen příjemné zprávy o stavu malířovy, grafikovy, sochařovy či fotografovy duše. Avšak vynese-li je, celek autorského díla je rázem možné zahlédnout novýma očima, v novém světle.

Autoportrét

Proměny v čase
Z nynější expozice na zámku Hluboká, rozprostřené na časové ploše více než stovky let, se dá vyčíst několik zpráv o tom, jak se autoportrét měnil v čase. Tou první je postupné vytrácení řemeslné virtuozity, stylové průbojnosti a novátorství: namísto schopnosti strhnout původní výrazovou silou, kterou disponovaly avantgardní směry jako symbolismus, expresionismusči kubismus, nastupuje v 70. a 80. letech a zejména v posledních dekádách umění povrchní hry, citace, anekdoty a nápodoby.

Hlubinné sdělení o vlastním já se proměnilo v nezávazný žertík: stačí srovnat génia Hlaváčkova, Fillova, Kubištova, Josefa Čapka, Mikuláše Medka či Adrieny Šimotové s postmoderními nahodilostmi, ba schválnostmi Jiřího Davida, Milana Knížáka, Veroniky
Drahotové či Veroniky Bromové, které jsou hrou na umění, stejně jako laciným kýčem.

Dary Nunu

Druhou podstatnou zprávou, kterou expozice Autoportrét v českém umění 20. a 21. století podává, je postupné zpochybňování portrétovaného subjektu: jako by umělec posledních dekád ztrácel odvahu přihlásit se k sobě přímo a musel si vypomáhat různými manipulacemi, skrýváním či matoucím zmnožováním sebe sama.

Jako by se mu výchozí já rozprostíralo do stále širšího vějíře. Někdy je to postup nosný (mimo jiné ve skvělých fotografických stylizacích Dity Pepe a Míly Preslové či realistických malbách Petra Maliny nebo Ivany Lomové), jindy nikoli.

Já

Výstava na Hluboké má ohromný potenciál: těch zhruba osmdesát zastoupených autorů, to jsou přes veškeré výtky a poznámky umělci, kteří jediné téma dokázali vyjádřit nejrozličnějšími způsoby.

Některé výsledky jejich autoportrétování nás mohou iritovat, jiné nám přijdou banální, další jako nenapodobitelné či památné. Ale jedno je jisté: pro to bohatství tváří, kterými je výstavní síň Alšovy jihočeské galerie v současné době naplněna, se expozici rozhodně vyplatí navštívit.

SKUPINA AUTORŮ - Autoportrét v českém umění 20. a 21. století
Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou, kurátor Vlastimil Tetiva. Výstava trvá do 2. listopadu, vstupné 90 korun, doprovodný katalog 350 korun.
Hodnocení MF DNES: 70 %

Autor:



Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Další z rubriky

Od Havla po Ledeckou. Fotograf Herbert Slavík představí své Tváře Česka

1990. Dřív Václava Havla všude hlídali estébáci, cestovat nesměl, natož na...

K událostem připomínajícím sté výročí vzniku Československa se v červenci přidá také výstava fotografií Herberta...

VIDEO: Nahé ženy jsou u nás naposledy. Organizátoři lákají i na orgasmy

Na výstavě Voayer ukazují dívky vše, co se ukázat dá.

Voayer: Poslední výstava skutečných nahých žen. Nekompromisní název láká diváky na kontroverzní výstavu, která k nám...

Byl oplzlý, osahával nás, obvinily kolegyně slavného fotografa Kratochvíla

Slavný česko-americký fotograf Antonín Kratochvíl

Český fotograf Antonín Kratochvíl, který získal několik cen World Press Photo, patří k zakládajícím členům newyorské...

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!

Najdete na iDNES.cz