Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Roy Ayers, jeden z nejsamplovanějších černých hudebníků, zahraje v Praze

  14:20aktualizováno  14:20
Jedna z největších postav takzvané černé hudby, průkopník jazz-funku, R&B, soulu i acid jazzu, skladatel a vibrafonista Roy Ayers, zahraje 15. října v pražském Paláci Akropolis.

Roy Ayers | foto: Respect

Roy Ayers, jehož nahrávky jsou po písních Jamese Berowna nejčastěji samplovaným materiálem ze strany dnešních mladých hudebníků na poli elektronické hudby, acid jazzu či hip hopu, vyšel z be bopu, přibližně s každou dekádou však měnil svůj hudební výraz.

Narodil se v Kalifornii v hudební rodině. V pěti letech dostal sadu paliček od legendárního jazzového vibrafonisty Lionela Hamptona, ale hrát na tento nástroj začal až v 17 letech. Životní průlom pro něj nastal roku 1966, když jej basista Reggie Workman přivedl na jam session s flétnistou Herbie Mannem.

Ayers nakonec v jeho kapele strávil čtyři roky, prosadil se před světovým publikem a svoji původní bebopovou orientaci rozšířil o široké spektrum stylů. Podílel se na Mannově klíčovém albu Memphis Underground a pod jeho producentským vedením natočil tři sólová alba.

Roku 1970 se z Kalifornie přesunul do New Yorku, kde založil svoji nejslavnější sestavu Roy Ayers Ubiquity. Hráli v ní mj. bubeníci Billy Cobham a Alphonse Mouzon, původní inspiraci Milesem Davisem a Herbiem Hancockem později vystřídal velmi úspěšný mix R&B, diska a funku, což Ayersovi přineslo několik singlových hitů.

Roy Ayers

K největším patřily skladby Running Away, Everybody Loves the Sunshine, a Move to Groove, o jejímž rytmu muzikologové tvrdí, že předznamenal typický shuffle rytmus acid jazzových nahrávek.

Začátkem 80. let Ayers spolupracoval s nigerijským průkopníkem afrobeatu, Felou Kutim, s nímž se seznámil během turné po Nigerii, a natočil s ním dvě alba. Když se počátkem 90. let začal sbližovat jazz s hip hopem, Ayers hostoval na průlomovém albu Jazzmatazz rapera Guru, s nímž pak vystupoval v newyorských klubech, spolu s respektovaným trumpetistou Donald Byrdem.

Ayers se též s Byrdem a Guru podílel na humanitárním projektu Cool organizace Red Hot, namířeném proti AIDS. Jazzoví velikáni se na této nahrávce potkávali s novou generací jazzově orientovaných hudebníků hiphopové scény. Vedle toho Ayers také hostoval na průlomovém albu newyorské salsy, Nu Yorican Soul.

Letos, ve svých 69 letech, plánuje Ayers nové album s jazzovou zpěvačkou Dee Dee Bridgewater.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Scéna z inscenace Mozartovy Kouzelné flétny v Metropolitní opeře, uprostřed...
RECENZE: Je Kouzelná flétna rasistická a sexistická? V New Yorku to neřeší

Sezona kinopřenosů z Metropolitní opery pokračovala Mozartovou Kouzelnou flétnou. V New Yorku se hraje jako fantasmagorická podívaná „pro celou rodinu“. Je v...  celý článek

Slovenská kapela Desmod
Slovenská kapela Desmod rozeznívá v českých klubech Molekuly zvuku

Slovenská kapela Desmod ve čtvrtek vyprodala ostravskou zastávku v Garage Clubu v rámci svého klubového turné Molekuly zvuku. Desmod vystoupí ještě ve Zlíně,...  celý článek

Z natáčení klipu Kdo to má
VIDEO: Kapitán Demo „na lajně“ odhaluje tajemství českého showbyznysu

Producent Jiří Burian, respektive jeho alter ego, „ultimativní celebrita a raper“ Kapitán Demo představuje klip k písni Kdo to má, který vizuálně doprovází již...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.