RECENZE: Romeo a Julie v mafiánském hotelu působí jen zmatek
Opera Charlese Gounoda je jedním z mnoha zpracování Shakespearovy předlohy, která je v tomto případě stříknutá francouzským lyrickým kouzlem, chytlavou líbeznou melodikou, lehkou sentimentalitou, ale i citovým patosem. To vše je obsaženo i v orchestrálních partech, ale třebaže dirigent Marco Guidarini docílil základní souhry, právě měkkost a jímavost ve hře chybí.
Jímavý je přirozeně i samotný příběh této opery, kterou Národní divadlo naposledy hrálo v devadesátých letech. Tehdy ji režíroval Jozef Bednárik a vůbec ne „tradičně“. Hodně diváků si ještě může pamatovat na jeho svéráznou West Side Story zasazenou do imaginárního podzemního prostoru. Diváka ovšem vtahovala obrazotvorností, schopností rozvádět myšlenku a na případné všetečné otázky dávala vlastní odpovědi.
Teď to samé zkusila režisérka Sláva Daubnerová, která před časem na Nové scéně uvedla dvě kratší satirická díla Dmitrije Šostakoviče. Tato její práce nepostrádala vtip, jenže ušít vhodný kabát pro velkou romantickou operu 19. století je jiná věc.
V prvním okamžiku divák mimoděk se zájmem hledí na jistě atraktivní scénu představující hotel s názvem Verona. Recepční oznamuje do telefonu, že mají plno. Kapuleti a Montekové jsou znepřátelené mafiánské klany, přičemž Kapuleti hotel vlastní. Až potud by koncepce víceméně klapala, což ale trvá tak pět, deset minut.
Potom už se myšlenka rozpadá a hotel zůstává jen fádním pozadím, které do samotného příběhu nijak nezasahuje. Zato vyvstávají otázky bez odpovědí, a to přesto, že režisérka vepsala do tištěného programu vlastní úpravy děje. Tvrdí například, že snobský život Kapuletů je trnem v oku Montekům. Kde je ale důkaz, že Montekové jsou méně snobští?
V hotelu zřejmě běží normální provoz, pohybuje se v něm personál v livrejích a pokojské. Cožpak ale hosty neodrazují střety dvou gangů, které se odehrávají přímo v hotelové lobby? Nezkrachoval by takový podnik? Když Romeo zabije Tybalta, tak se objeví policejní inspektor, do nějž režisérka převtělila v originále vystupujícího vévodu vládnoucího Veroně. Jak je ale možné, že Romea nezatkne, nýbrž rovnou ho pošle do vyhnanství? To mohl udělat feudál s výkonnou mocí, nikoli dnešní policista.
Když Julie upadne do spánku připomínajícího smrt, diváci ji spatří ležet na nemocničním lůžku, za nímž tančí zdravotní sestry na baletních špičkách. Pakliže je nešťastnice mrtvá, proč je v nemocnici a ne v hrobce? A pakliže není mrtvá, proč předtím všichni zvolali „Mrtva“? V Shakespearově době jistě nebylo snadné určit, zda a kdy nastala smrt. Cožpak ale dnešní lékaři nepoznají účinky ochromující drogy? A pokud Julie skončila na ARO, proč ty dobré nemocniční víly zase odtančí a pacientku nehlídají? Romeo by mohl počkat na chodbě než se jeho žena probere a vše by dobře dopadlo.
Pověsit tóny, to je potíž
Rozehrát příběh aspoň herecky a postavy blíže charakterizovat se režisérce také příliš nepodařilo. Ten usedle působící pán ve fraku, pod nímž posléze odhalí bílý nátělník, přichází ze Straussova Netopýra nebo to skutečně má být okouzlující a vášnivý mladík Romeo? A co vlastně sděluje? Tenorista Martin Šrejma nic osobitého do role nevnáší. Hlas mu sice bezesporu zní, ovšem jeho projev připomíná čím dál jednotvárnější vokalízu bez obsahu, beze slov. Divák nemusí umět francouzsky, aby si nemohl užívat krásné kontury tohoto jazyka. Tenhle Romeo je ale neumí vykreslit.
Charles GounodDirigent Marco Guidarini Režie Sláva Daubnerová Scéna Juraj Kuchárek Premiéra 21.dubna 2016 ve Státní opeře |
Sopranistka Jana Šrejma Kačírková se Julii aspoň pokouší hrát, snaží se vyjádřit přerod dívky v tragickou postavu. Při zpěvu jakoby ale neustále lapala po dechu, když má jít do výšek, působí to, jako když se někdo snaží pověsit obraz vysoko, ale vždycky zůstane kus pod skobou. Takhle nezní pěkně zavěšené, koncentrované tóny.
Podobně u představitelů ostatních rolí, ať už to byl Jiří Brückler jako Mercutio nebo Roman Vocel jako bratr Lorenzo si člověk říkal, že by to třeba mohlo být dobré, pokud by je někdo vyučil v nějaké efektivní pěvecké technice, která by jim umožnila plnohodnotně zpívat a ne pouze tak nějak napůl, jak je u nás bohužel obvyklé. Národní divadlo zkrátka vyprodukovalo další sotva průměrnou, jevištně zmatenou operní inscenaci.
Tipy z televizního programu
Recenze: Supernova 65 %, Wonka 70 %, Matrix Reloaded 60 %, Kingsman: Tajná služba 65 %, Chata na prodej 65 %, Andělé a démoni 60 %, Odstřelovač 50 %, Benga v záloze 50 %, Wanted 60 %, Případ Goldman 60 %
Klíčová slova: Tomáš Polák, Survivor Česko & Slovensko, Utajený šéf, Magnesia Litera
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, To se vysvětlí, soudruzi!, Boží mlýny, Iveta
Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let
Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil...
Zbrojířka filmu Rust půjde do vězení za zabití na 1,5 roku. Viník je Baldwin, míní
Sedmadvacetiletá Hannah Gutierrezová-Reedová, která dohlížela na bezpečnost zbraní při natáčení...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Kde budeme hrát? Populární Dejvické divadlo hledá útočiště
I tak oblíbená scéna, jakou je Dejvické divadlo, nemusí mít kde hrát svá představení. Na sociálních...
KVÍZ: Jak dobře se orientujete ve filmech a rolích Rudolfa Hrušínského?
Stačil mu jeden pohled a vyjádřil všechno, co si jeho postava v danou chvíli myslí. Rudolf...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Vystupovat v Praze je často za trest. Lidé jsou tam zpovykaní, říká brněnský komik
Premium Říká, že je cholerik a je snadné ho vytočit. Umí si však vystřelit sám se sebe a je přesvědčený, že...
Výstava Tima Burtona se po více než deseti letech znovu vrací do Prahy
Známý americký režisér, producent, scenárista, básník, loutkář, Tim Burton se znovu vrací do Prahy....
RECENZE: Také na Švihově je pohodová osada. A ještě jalovější než v ČT
Premium Víkendoví domorodci míří na schůzi v hospodě, kde mají hlasovat o nákupu sekaček. Tak na Prima+...
RECENZE: Hanuš s Donutilem předvedli hospodské drama z divokého východu
Šmírování, stalking, elektronická stopa. Ale i generační střet mezi obyvateli bývalé NDR. To...
Gregory Porter v listopadu zaplní svým sametovým hlasem pražské O2 universum
Dvojnásobný držitel Grammy a jazz-soulová legenda Gregory Porter vystoupí 4. listopadu v pražské...
Prodej pozemek Bydlení, Příbram
Příbram
3 990 000 Kč