z baletu Romeo a Julie

z baletu Romeo a Julie - Matěj Urban a Ivana Mikešová | foto: Národní divadlo

Romeo a Julie? Místy překrokováno

Prokofjevův balet Romeo a Julie je na českých jevištích častým hostem. Vůbec poprvé je však jeho inscenace převzata ze zahraničí.

Národní divadlo zakoupilo verzi původem maďarského choreografa Youriho Vamose. Vamos přenesl příběh do Itálie třicátých let minulého století, avšak záměrně se vystříhal dobových a místní paralel.

Jeho aktualizace jde po povrchu a odráží se jen v meziválečných kostýmech a ve volbě rekvizit. I když se ukotvení do složitého politického rámce nastupujícího fašismu v Itálii přímo nabízí. Oslabeno tak zůstává téma rodového sváru. Novou kvalitu nepřinášejí ani zásahy do příběhu a původního baletního libreta.

Škrtům podlehla jak část Prokofjevovy hudby, tak celý part Chůvy. Tybalt je zde od počátku charakterizován jako v posilovně namakaný psychopat, jehož životní filozofií je zabíjet. Julie neprodělává dramatický oblouk, ale až po scénu v hrobce zůstává dětinským diblíkem. I přes zvýrazněnou expozici je zcela matná postava Romea. Naopak barvitější figurou je Paris, úlisný frajer s rukou v kapse.

Vamos má charakteristický choreografický rukopis s častými ostrými pohyby paží. Zajímavě pojal Rytířský tanec, stylizovaný do podoby tanga, naopak málo nápadité jsou davové scény lidového veselí. Ve Vamosově choreografii je místy překrokováno a příliš často jím vymyšlený pohyb nenese žádný význam.

Vedle režijních lapsů (když postava na jevišti něco nepotřebuje, odhodí to do zákulisí anebo je jí odtamtud naopak něco podáno) jsou zde i silná místa (vzájemné okouzlení milenců, charakterizované jejich neschopností vzájemně se dotýkat).

Při první premiéře se v titulních rolích představili mladí, ještě málo zkušení členové sboru Ivana Mikešová a Matěj Urban. Jejich spíše intuitivní pojetí bylo zajímavým kontrastem k pečlivě propracovaným kreacím Adély Pollertové a Michala Štípy. Patrný byl rozdíl v partnerské souhře, kde to u prvního páru ještě dosti skřípalo.

Zcela nové výrazové možnosti odkryl v Tybaltovi Jiří Kodym. Smíška Merkucia si užívá tanečně jistý a bezprostřední Alexander Katsapov. Orchestr vedený Oliverem Dohnányim hrál bez jiskry, k čemuž se při druhé premiéře přidala ještě řada nepřesností.

SERGEJ PROKOFJEV - Romeo a Julie
Národní divadlo Praha. Choreografie a režie Youri Vamos. Tančí Ivana Mikešová, Matěj Urban, Adéla Pollertová, Michal Štípa. Délka 140 minut.
Hodnocení MF DNES: 40%