Rok věnovaný Rubensovi vrcholí

Ačkoli letos neslavíme žádné jubileum vlámského génia - 30. května uplynulo 364 let od jeho smrti a 28. června 427 let od narození - můžeme letošní rok nazvat Rubensovým, který lemují série ojedinělých výstav v několika zemích.

Po městech jako Lille, Antverpy, Janov, New York, Madrid, Braun- schweig, Rotterdam, které rok 2004 zasvětili tomuto baroknímu velikánovi, se v současnosti velkému zájmu návštěvníků těší i vídeňská Albertina.

Až do 5. prosince se v jejích prostorách představuje na sto šedesát mistrovských děl, čtyřicet obrazů a olejových skic, stejně jako sto dvacet náčrtů shromážděných z padesáti muzeí celého světa.

Výsledná expozice vznikla za spolupráce s Národní galerií ve Washingtonu, Newyorským metropolitním muzeem, Getty Museem v Los Angeles, britským národním muzeem, petrohradskou Ermitáží, Starou Pinakotékou v Mnichově a dalšími věhlasnými institucemi celého světa.

Klasických portrétů Mistra, který spojil domácí tradici s benátskou malbou, nenajdeme na přehlídce mnoho, ale zato jsou zde vystaveny zejména Rubensovy rodinné studie a portréty, které dokazují, s jakou láskou se své rodině a zejména dětem věnoval.

Slavný obrázek mladého Nikolaase s perlovým náhrdelníkem (který otiskujeme) se stal plakátovým hitem výstavy, ještě propracovanější a intimnější je však vystavený portrét jiného Rubensova dítěte – nejstarší Clary Sereny, jíž pyšně představil jako infantku Isabellu se šlechtickým vysokým límcem.

Žel záhy Serena Clara zemřela, stejně jako o několik let později Rubensova první žena Isabella Brantová.

Rubensovo dílo je ve Vídni představeno nejen souborem vrcholných obrazů, ale také studiemi k jednotlivým plátnům. Slavný obraz Daniel v jámě lvové zapůjčený z Washingtonu, vyjadřující pokoru a oddanost boží, doplňuje v samostatném sále soubor studií a náčrtů lvů, pohybu zvířat, studie prosících rukou a tváře Daniela.
Expozice tak může velmi dramaticky návštěvníkovi přiblížit, jak autor tvořil jednotlivé části obrazu a jak se s nimi v konečné fázi vyrovnal.

Podobně je samostatný sál věnován velkému plátnu "Zahrada lásky", který namaloval v již pozdním věku pro své vlastní potěšení. Dnes vlastní obraz madridské Prado; Rubens obraz až do konce svého života nikomu neprodal a na světlo světa se dostal až v roce 1666 ve sbírce španělského krále pod názvem "Sarao".

Výjevy jsou zde téměř protichůdné – od romantické lásky přes sebevědomé jednání až po koketerii, a některé z postav dokonce připodobňují Rubensovu rodinu, zejména jeho druhou manželku a nevlastní sestru první ženy, Helenu Fourmentovou a jeho samého.
Tento obraz patří k nejobdivovanějším, ale zároveň k nejvíce kopírovaným dílům barokního umění.

Všem milovníkům klasického malířství se v současnosti v Albertině už jen týden nabízí jedinečná příležitost: za jedno vstupné 9 eur lze navštívit hned výstavy dvě - stále zde totiž probíhá přehlídka "Michelangelo a jeho doba" s obrazy Raffaela a Leonarda da Vinci, která skončí 24. října.