Robert Plant

Robert Plant | foto: Warner Music

RECENZE: Robert Plant dělá zajímavější hudbu než zeppelinovský revival

  • 14
Zapomeňte na Led Zeppelin. Byla to skvělá kapela. Ale to, co dělá Robert Plant nyní, je mnohem větší dobrodružství než teoretický reunion.

Robert Plant (obal alba)

Nové album Lullaby and … the Ceaseless Roar natočil šestašedesátiletý rockový idol se svou současnou kapelou Sensational Space Shifters, kterou založil před dvěma lety. Od dob Led Zeppelin neměl Plant sestavu, ve které by tolik záleželo na každém jejím členovi, na jeho hudebních spádech a zkušenostech. A kdybychom se chtěli dopustit "svatokrádeže", musíme připustit, že vlastně současná sestava je ještě důležitější.

Lullaby and … the Ceaseless Roar

90 %

Robert Plant

vyd. Nonesuch/Warner Music 2014

Kapelníkem je kytarista a hráč na exotické strunné nástroje Justin Adams, se kterým Plant spolupracoval už v kapele Strange Sensation. Adams vyrůstal částečně v Africe, kde nasál hudební kořeny, které zúročuje prakticky po celou svou kariéru, byl například spolustrůjcem světového úspěchu i u nás dobře známých malijských Tinariwen.

Justin Adams a Juldeh Camara na festivalu Respect 2009

Na českých pódiích se v minulých letech objevil i s kapelou JuJu, a ta je celá de facto základem dnešních Sensational Space Shifters. Tvořil ji gambijský zpěvák, světově uznávaný hráč na africké jednostrunné housle ritti a dvoustrunnou loutnu kologo Juldeh Camara, a dva Britové. Basista Billy Fuller má obsáhlý "triphopový životopis" (včetně spolupráce s Massive Attack) a bubeník Dave Smith jazzovou i world music průpravu.

Mimo JuJu pak k Plantovi přistoupil psychedelický kytarista Liam "Skin" Tyson z někdejších britpopových Cast a klávesista John Baggott, který hrával mj. s Portishead; oba posledně jmenovaní byli i členy Plantových Strange Sensation.

Liam „Skin“ Tyson na Colours of Ostrava 2014

Proč tolik povyku kvůli jednotlivým muzikantům? Protože jednak Plant vždy důsledně trvá na tom, že se jedná o kapelový, nikoli sólový počin, a jednak tedy i proto, že výslednicí jejich vkladů je dána povaha alba. Plant miluje africkou hudbu už bezmála dvě desítky let, to je všeobecně známo. Se svou minulostí ale také nemůže nemilovat rockové elektrické kytary.

Na rozdíl od svých vrstevníků navíc neustrnul v hudbě, která jej formovala, a vždy se rozkoukával, co hrají mladí - takhle narazil na trip hop a obecně moderní muziku, postavenou na groovech, které mají mnoho společného s psychedelií, jež provázela jeho mládí, jen zvukově obohacenou o možnosti elektroniky. A na tohle všechno má teď "své lidi".

Robert Plant na Colours of Ostrava 2014

Už úvod alba Little Maggie, původně tradicionál, je postaven na akustických strunných etno-figurách jak z nahrávek saharského pouštního blues, které dobarvují "space" elektronické zvuky. Písničku Rainbow by si bylo lze klidně představit v repertoáru Led Zeppelin, nosnou melodii a kytary ovšem táhne vpřed dunění afrických bubnů.

Pocketful of Golden má elektronicky přiživený rytmus a klávesové plochy kontrastují s etnickými strunami i kytarovými vyhrávkami. Embrace Another Fall je čistým průnikem toho nejlepšího, co mohou muzikanti nabídnout ze svých stylů, Turn It Up je jakýsi prapodivný "rozlámaný" valčík s rockovými riffy.

Robert Plant And The Sensational Space Shifters na Colours of Ostrava 2014

A Stolen Kiss je pěkná balada s klavírem, jež spolu s následující kytarovkou Somebody There jako jediná poněkud vybočuje z ladění celého alba. Variace na Leadbellyho klasiku Poor Howard s výrazným Tysonovým banjem ukazuje, jak blízko má africká hudba k blues.

House of Love se z celkem "normální" smyčcové, ovšem rytmicky husté balady zvrtne v arabskou melodii, Up on the Hollow Hill (Understanding Arthur) ukazuje, jak lze africkou hudbu hrát s elektrickými kytarami a závěrečná Arbaden (Maggie's Babby) uzavírá v elektronickém duchu kruh celého alba.

Bůh ví, jakou by dnes dělali hudbu Led Zeppelin, kdyby kontinuálně existovali. Při jejich invenci by určitě nezůstali stát na místě. Plantova tvorba s novou kapelou je ale mnohem víc než pouhou náhražkou jejich neexistence. Je to veskrze současný, originální a nadčasový projekt.