Revizor pro Rusko nikdy nezestárne

Dva ruští klasikové byli k vidění druhý den plzeňského festivalu Divadlo. Odpoledne diváci aplaudovali adaptaci Dostojevského románu Idiot, který v Divadle Husa na provázku nastudoval režisér Vladimír Morávek pod titulem Kníže Myškin je idiot, a večer zasedli ke Gogolově Revizorovi.

Revizora ověnčeného ruskými národními cenami přivezl do Plzně petrohradský Akademičeskij teatr dramy A. S. Puškina v režii proslulého Valerije Fokina.

"Revizor je ruská národní hra a měl by se inscenovat každých deset let," říká Fokin, který se s Revizorem utkal již po třetí. Při svém třetím zpracování použil scénickou verzi divadelního reformátora Vsevoloda Mejercholda.

Stále ještě vás Gogolova hra překvapuje?
Samozřejmě. Jak stárnu, hra se v mých očích proměňuje a stále v ní nalézám nové a nové vrstvy. Také jsem snad o něco zkušenější, než když jsem ji poprvé dělal ještě na škole. Revizor pro Rusko nikdy nemůže ztratit na aktuálnosti. Nikdy nezestárne. Všichni Rusové znají nějakého toho Chlestakova.

S Revizorem jste byli nejen po Evropě, ale také v Americe nebo Japonsku. Jak tam "ruská národní hra" rezonovala?
Velmi dobře. Japonci samozřejmě neznají text tak podrobně, takže to brali trochu jako cosi exotického. Přesto se mi zdálo, že hru nesmírně vnímají a nechápou ji jen jako komedii, ale snaží se porozumět jí do hloubky.

Jak se díváte na často velmi provokativní moderní inscenace klasiky?
Nemusí být mechanické a hrubé, nastudované jen na efekt. Když tohle režisér zvládne, může si dovolit cokoliv.

Jaká je v současné době podpora divadla v Rusku?
Není to tak zlé. Některá divadla by se však podle mě měla zcela zavřít. Nutně bychom potřebovali reformu divadelního systému, ale to je pochopitelně problém. Nejde jen o peníze, ale také o složitou politickou situaci. Rusko má mnoho problémů, stačí vzpomenout třeba na to, co se stalo ani ne před deseti dny v Beslanu. Kdo by se v takovou chvíli staral o divadelní reformu?