Rembrandtův obraz Učenec ve studovně po restaurátorském zásahu | foto: Národní galerie v Praze

Rembrandtův Učenec měl mít místo baretu turban, ukázalo restaurování

  • 1
Restaurátor Adam Pokorný pracoval na díle nazvaném Učenec ve studovně téměř rok. Jediný Rembrandtův obraz v Česku je opět vystavený ve Šternberském paláci v Praze.

Pokorný spolupracoval s mezinárodní mobilní laboratoří MOLAB. Ještě před samotným restaurováním byl obraz z roku 1634 důkladně nasnímaný speciálním skenerem. Na základě pořízených snímků bylo možné studovat změny provedené umělcem a druhotné zásahy jako tmely a retuše. Zkoumaly se také použité pigmenty.

Během průzkumu odborníci například objevili autorskou změnu malby baretu, místo kterého Rembrandt původně zamýšlel turban. Jedním z dalších překvapivých zjištění bylo, že červený organický pigment, který byl použitý zejména v oblasti stínu knihy, kožešiny pláště a ubrusu, není světlostálý a během staletí se výrazně odbarvil, což zapříčiňuje dnes patrný šedavý tón malby v těchto partiích.

Rembrandtův obraz Učenec ve studovně před restaurováním
Rembrandtův obraz Učenec ve studovně po restaurátorském zásahu

Rembrandtův obraz Učenec ve studovně před (vlevo) a po restaurování.

Na plátně je uplatněný dvojvrstvý podklad, pro Rembrandtovy obrazy typický. Spodní červenohnědá vrstva je pokryta slabým nátěrem šedivého tonu. Na tomto barevném základě je pak vystavena samotná malba. Nejprve si umělec rozvrhl celou kompozici v hnědošedé podmalbě. Finální malba je pak rozehraná v druhém kroku. Rembrandt začal malbou pozadí, pak následovala drapérie tmavého pláště a až jako poslední byly provedeny inkarnáty.

V rámci zásahu restaurátor sejmul svrchní syntetický lak. Spodní stará laková vrstva byla ovšem ponechána, aby byla zachována patina přiznávající téměř čtyřsetleté stáří obrazu. Dále byly odstraněny veškeré retuše a rušivé tmely z předešlého restaurátorského zásahu.


Témata: Tonus, Umělec, průzkum