V přehlídce sto třiceti maleb a osmdesáti grafických listů zde od Rembrandta visí dvě olejomalby - Učenec v pracovně a Muž v orientálním kostýmu, ke kterým mimochodem umělci stál modelem týž muž, a patnáct grafických listů. I když snad může jít o reprezentaci úctyhodnou, vzhledem k tomu, že na světě je zhruba šest stovek Rembrandtových maleb, název výstavy může na návštěvníka působit jako podvod.
Z výstavy v Národní galerii |
Kdo však na výstavu půjde "pouze" jako na přehlídku holandského umění 17. století, rozhodně nebude odcházet zklamaný. Najde tu skutečně největší jména. Návštěvníka okouzlí syrové krajiny Jana van Goyena, malebnější krajinné výjevy Salomona van Ruysdaela, uhrančivé portréty Franse Halse nebo žánrové výjevy Gerarda ter Borcha. V takové nabídce je Rembrandt a jeho mistrovství už jen třešničkou.
Rozsáhlá expozice je rozdělena do dvanácti kapitol. Mapují témata, jež mezi holandskými malíři dominovala, a umělci tak bezděčně přibližují i tehdejší Nizozemsko a způsob života jeho obyvatel - od nejnižších vrstev až po ty nejvyšší.
Nejen autoportréty
Nechybějí zde přírodní motivy, květinová zátiší, vesnické, městské nebo válečné výjevy, ale ani témata náboženská. Expozice přibližuje také vztah mezi holandskými a vlámskými umělci, takže zájemce má možnost například srovnat tvorbu Dircka van Delena s malbami jednoho z největších vlámský malířů Petera Paula Rubense.
Neopomenutelnou součástí je také grafický kabinet. V něm jsou k vidění grafické listy odhalující bravuru, se kterou dokázali tehdejší mistři zachytit i nejjemnější detaily. Kabinetu dominuje právě Rembrandt. Visí tady jeho Žena koupající se u potoka, umělcovy autoportréty, ale i slavný Stozlatový list, kterým údajně malíř obdarovával své blízké přátele. Později se s ním začalo obchodovat - kupec za něj zaplatil sto zlatých - a to mu údajně dalo název.
Výstavě výborně sluší i honosné prostory v pražském Šternberském paláci, které umožňují pověstnému šerosvitu pláten vyniknout. Je to příjemná výprava do minulosti.
Rembrandt & Co.
Národní galerie, pražský Šternberský palác, kurátorka Anja Ševčík, vstupné 150 korun, výstava potrvá do 27. května
Hodnocení MF DNES: 80 %