Pražské jaro již řadu let deklaruje svůj záměr být v rozumné míře přítomno v českém a pražském hudebním životě i mimo přesný časový rámec festivalu. Jsou zde naše mimořádné koncerty, komorní cyklus v kostele sv. Vavřince či setkání Přátel Pražského jara.
Rozhodnutí doplnit nabídku Pražského jara o samostatný, počtem koncertů menší, avšak umělecky významný festivalový projekt padlo proto, že pražský koncertní život specializovaný klavírní festival mezinárodního formátu dosud nenabízel, i proto, že odkaz Rudolfa Firkušného je inspirativní.
Vedle Rafaela Kubelíka jde o nejvýznamnější postavu z řad hudebních interpretů, kteří z morálních důvodů volili - v tomto případě dokonce opakovaně - emigraci před kompromisy s totalitními režimy. Kubelík především, ale i Firkušný jsou spojeni se zakladatelským obdobím Pražského jara v letech 1946 a 1947, oba měli to štěstí, že se mohli vrátit po listopadu 1989 do svobodné země a na sklonku svých dní nám nabídnout své umění zde doma. Oba se také po návratu zúčastnili Pražského jara nejen jako umělci, ale také jako spoluorganizátoři a patroni. Kubelík například jako předseda poroty dirigentské soutěže, Firkušný dokonce jako předseda výkonného výboru festivalu.
Historický i morální význam osobnosti Rudolfa Firkušného pro Pražské jaro jsme poprvé významněji připomenuli v roce 2011, kdy byla jeho památce věnovaná festivalová soutěž pro mladé hudebníky v oboru klavíru.
Po zkušenosti s dnes již relativně dlouhou řadou mimořádných produkcí Pražského jara mimo jeho klasický časový rámec jsme si uvědomili, že chceme mít i v podzimní části sezony záchytný bod, který Pražské jaro důstojně připomene a zároveň bude mít zcela samostatný formát. Z analýzy pražské hudební sezony vyplynula možnost zaplnit mezeru na hudebním trhu právě kompaktním klavírním festivalem. Atraktivita klavírních recitálů je značná, nabízí se také možnost odlehčit občas přetíženému hlavnímu festivalu a získat pianisty, kteří jsou v jarním období opakovaně vázáni jinde.
Spojit takový festival se jménem Rudolfa Firkušného potom byl jediný možný a logický krok. Jsme potěšeni důvěrou obou jeho dětí - paní Véronique a pana Igora Firkušných, kteří nám svěřili právo užívat jméno Rudolfa Firkušného pro tento nový festival.
Z hlediska přítomnosti Pražského jara na hudební scéně je jistě zajímavé, že se nyní naskýtá situace, kdy bude možné koupit vstupenky na koncerty pořádané festivalem 52 týdnů v roce.