Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ředitel Dvořák nastupuje do ND

  12:46aktualizováno  12:46
Národní divadlo má od soboty 1. září dva ředitele. Vedle Jiřího Srstky, který povede divadlo až do příštího července, do ředitelského křesla usedl architekt a scénograf Daniel Dvořák. Dvořák tedy nyní bude sedět na dvou židlích - do konce nastávající sezony zůstává i v čele Státní opery Praha. Ministra kultury Pavla Dostála před prázdninami oslovila Dvořákova koncepce, jež slibuje přeměnit Národní divadlo na pružnou a schopnou instituci, která se zařadí po bok významných evropských divadelních domů a nebude se vyhýbat experimentům.

V řadách zaměstnanců Národního divadla Dvořákovy plány zatím vyvolávají nejeden otazník, v některých případech i zděšení. "Nejhorší je, že s námi nikdo o ničem nemluvil, po divadle kolunejrůznější historky a všichni se bojí, co bude," říká Srstkova tajemnice Marie Hradecká. Podle ní se zaměstnanci neobávají pouze hromadných výpovědí, ale prý se dokonce strachují i o osud Národního divadla jako takového.

Obavy mají vesměs jeden zdroj: totiž proměnu, jíž prošla Státní opera právě pod Dvořákovým vedením. "Operu úplně zničil, zve tam podprůměrné pěvce a dirigenty, které tady vydává za zahraniční hvězdy. Umělecká úroveň šla prudce dolů a tenhle sestup teď čeká Národní divadlo," myslí si spolupracovník bývalé ředitelky Státní opery Evy Randové, který si nepřál být jmenován, neboť pro charakteristiku Dvořáka neváhá užít i slova mafián a obává se možných odvet ze strany nového šéfa ND.

Největší změny ohlásil Daniel Dvořák v baletu. Více než deset let stál v čele baletního souboru ND Vlastimil Harapes; vystřídá jej mladý choreograf a tanečník Petr Zuska. "Rozhodli o nás bez nás," neskrývá Harapes rozčarování. Nevadí mu ani tak střídání stráží, ale forma, jíž k němu dochází. "Pár dnů předtím, než jsem se z televize dozvěděl o svém odvolání, přišla mi od ministra kultury Dostála gratulace s poděkováním za celoživotní práci pro český balet," konstatuje s trpkostí v hlase Harapes.

V Dvořákově plánu se zatím objevují dvě premiéry a jeden komorní projekt, vše z oblasti moderního tance. Absence klasického repertoáru v projektu, s nímž Dvořák v konkursu zvítězil, nahání hrůzu Vlastimilu Harapesovi i souboru.

"Nejsme králíci, na kterých si Zuska bude zkoušet své moderní choreografie! Obdivuji jeho schopnosti a píli, s jakou se dokázal vypracovat, ale ke klasickému tanci nemůže mít žádný vztah. Nikdy jej nestudoval," tvrdí sólista Stanislav Fečo.

"Pokud se splní naše nejčernější obavy a klasika z Národního zmizí, znamená to konec tohoto umění u nás," dodává Fečo. Tiskový mluvčí baletu Saša Hrbotický mluví s obdobnými obavami: "Proslýchá se, že se bude soubor redukovat a umělci specializovaní na klasiku přijdou o práci. Souboru poplašné zprávy na náladě moc nepřidávají. Vzniká panika."

Vlastimil Harapes apeluje i na ekonomickou stránku věci. "Diváci Národního divadla experimenty nechtějí. Moderní tanec má své místo třeba v nově otevřeném Ponci nebo v Divadle Archa a chodí na něj odlišné publikum.

Divadelní budovu s tisícovkou míst však dokáže vyprodat pouze klasický velký balet," říká Harapes a argumentuje trvale dobrým ohlasem Labutího jezera či nedávným úspěchem Raymondy od Alexandra Glazunova.

Činoherní soubor působí o poznání klidněji než balet. "Soustředíme se na práci. Připadá mi zbytečné zabývat se teď úvahami o tom, co bude či nebude. Víme, co budeme hrát tuhle sezonu. Na ostatní si musíme počkat," konstatuje herec Josef Vinklář.

K relativnímu klidu v činohře ND přispívá i fakt, že Dvořák ve funkci jejího šéfa potvrdil Michala Dočekala, který byl na tento post jmenován již před Dvořákovým nástupem; nadto Dočekal před soubor již předstoupil. "Tady panuje dobrá nálada. Spíš než na intriky se soustředíme na zkoušení," tvrdí herečka Ljuba Skořepová, která se připravuje na roli Báby v Jiráskově Lucerně.

Náladu v opeře charakterizuje šéf umělecké správy Zdeněk Harvánek jako napjaté očekávání. "Situace v opeře je trochu jiná než v ostatních souborech, neboť tu působí nejen stálí zaměstnanci, ale řada hostů. Nikdo samozřejmě neví, s kým bude nové vedení spolupracovat, ale nervozita zde není tak velká jako u tanečníků," míní Harvánek.

Operní soubor navíc zahájil sezonu o týden dříve, minulý pátek. "Pan Srstka a Průdek předstoupili před soubor a vysvětlili situaci s tím, že letos se ještě nic měnit nebude," líčí operní rozjezd sezony Harvánek.

Nedostatek informací tedy považují zaměstnanci první divadelní scény v zemi za nejvíce znejisťující a stresující. To by se však mohlo změnit právě dnes, kdy baletnímu souboru své vize představí oba ředitelé Národního divadla, Jiří Srstka a Daniel Dvořák, a nový umělecký šéf baletu Petr Zuska.

Daniel Dvořák všechny obavy zaměstnanců razantně odmítá jako naprosté fámy, kterým je leda tak možné se od srdce zasmát.

Nový ředitel Národního divadla Praha Daniel Dvořák.

Nový ředitel Národního divadla Praha Daniel Dvořák (vlevo) a ministr kultury Pavel Dostál.

Nový ředitel Národního divadla Praha Daniel Dvořák (vlevo) a ministr kultury Pavel Dostál.

Nový ředitel Národního divadla Praha Daniel Dvořák.

Autoři: ,



Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Další z rubriky

RECENZE: Zrod vetřelců i minotaura. Continuo dál drží svou laťku vysoko

Představení 8 hrálo Divadlo Continuo na poli naproti svému Švestkovému dvoru v...

Momenty ze zběsilého 20. století využilo Divadlo Continuo k neobvyklému site specific projektu 8. Ač nejsou úplně...

Koně v cirkusu. Už se ozvali ochránci, drezúra to ale není, zní z Letné

Záběr z představení Bestias, která na Letní Letnou veze soubor Baro d´Evel Cirk...

Na nezvyklé zapojení zvířat láká jedna ze zahraničních hvězd letošního ročníku novocirkusového festivalu Letní Letná. V...

ANKETA: Následuje přestávka. Je to pro vás přežitek, nebo nutnost?

Opona jako symbol divadelní přestávky

Jsou ještě kina, kde se diváci dočkají přestávky během projekce? A co koncerty v halách? A jak si s přestávkou v dnešní...

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!

Najdete na iDNES.cz