Záběr ze hry Leni

Záběr ze hry Leni | foto: Divadlo v Řeznické

RECENZE: Vilma Cibulková brání Hitlerovu filmařku Leni Riefenstahlovou

  • 7
Herečka Vilma Cibulková hraje v Divadle v Řeznické slavnou německou režisérku Leni Riefenstahlovou, která musí obhajovat svoji spornou minulost před kamerami americké show.

Pražské Divadlo v Řeznické připravilo v režii Viktora Polesného hru Leni od slovenského dua autorů Valerie Schulczové a Romana Olekšáka. Jako titul zvolili křestní jméno významné režisérky dvacátého století Leni Riefenstahlové (Vilma Cibulková).

A stárnoucí Riefenstahlová je hlavní hrdinkou. Tvůrci ji jako šedesátiletou ženu, která právě fotografickou knihou završila svou „núbijskou etapu“, fiktivně posadili do křesla legendárního amerického moderátora Johnnyho Carsona (Ondřej Kavan), který v kontroverzní režisérce vidí ideální možnost, jak zvýšit sledovanost své show.

Komorní hra, kterou diváci sledují jakoby z publika během televizního natáčení, nabízí Cibulkové i Kavanovi velký prostor. Statická scéna se dvěma křesly stojí pouze na jejich výkonech a oba se s tím vyrovnávají dobře.

Září však hlavně Cibulková, skvěle vystřihla roli navenek neústupně hrdé, ale uvnitř nejisté a vyděšené ženy, která se nedokáže smířit s tím, že už nikdy nebude mít stejnou uměleckou volnost jako dřív.

Leni

75 %

Divadlo v Řeznické

23. října 2014

režie: Viktor Polesný

hrají: Vilma Cibulková, Dana Syslová, Ondřej Kavan, Daniel Krejčík

Riefenstahlová celý život trvala na svém, byla prý pouhá umělkyně, která se s nacisty politicky nezapletla. Hra tak na nejjasnějším příkladu otevírá velké umělecké dilema 20. století. To, co někteří považují za naivitu, jiní chápou jako jasný kalkul.

A moderátoru Carsonovi je to ve výsledku vlastně jedno. Jeho zajímá jen jeho večer. Zatímco se při natáčení tváří přívětivě, v zákulisí se mění v úlisnou i autoritativní osobnost. Autoři tím skvěle ukazují, že se lidské charaktery nemění, jen se střídají dějinné kulisy.