Pražské Divadlo v Řeznické připravilo v režii Viktora Polesného hru Leni od slovenského dua autorů Valerie Schulczové a Romana Olekšáka. Jako titul zvolili křestní jméno významné režisérky dvacátého století Leni Riefenstahlové (Vilma Cibulková).
A stárnoucí Riefenstahlová je hlavní hrdinkou. Tvůrci ji jako šedesátiletou ženu, která právě fotografickou knihou završila svou „núbijskou etapu“, fiktivně posadili do křesla legendárního amerického moderátora Johnnyho Carsona (Ondřej Kavan), který v kontroverzní režisérce vidí ideální možnost, jak zvýšit sledovanost své show.
Komorní hra, kterou diváci sledují jakoby z publika během televizního natáčení, nabízí Cibulkové i Kavanovi velký prostor. Statická scéna se dvěma křesly stojí pouze na jejich výkonech a oba se s tím vyrovnávají dobře.
Září však hlavně Cibulková, skvěle vystřihla roli navenek neústupně hrdé, ale uvnitř nejisté a vyděšené ženy, která se nedokáže smířit s tím, že už nikdy nebude mít stejnou uměleckou volnost jako dřív.
LeniDivadlo v Řeznické 23. října 2014 režie: Viktor Polesný hrají: Vilma Cibulková, Dana Syslová, Ondřej Kavan, Daniel Krejčík |
Riefenstahlová celý život trvala na svém, byla prý pouhá umělkyně, která se s nacisty politicky nezapletla. Hra tak na nejjasnějším příkladu otevírá velké umělecké dilema 20. století. To, co někteří považují za naivitu, jiní chápou jako jasný kalkul.
A moderátoru Carsonovi je to ve výsledku vlastně jedno. Jeho zajímá jen jeho večer. Zatímco se při natáčení tváří přívětivě, v zákulisí se mění v úlisnou i autoritativní osobnost. Autoři tím skvěle ukazují, že se lidské charaktery nemění, jen se střídají dějinné kulisy.