Jan Sklenář (vlevo) hraje v královéhradecké Žebrácké opeře Macheatha, Pavlína...

Jan Sklenář (vlevo) hraje v královéhradecké Žebrácké opeře Macheatha, Pavlína Štorková se zhostila role Jenny. | foto: ČTK

RECENZE: Havlova Žebrácká opera vyšla v Klicperově divadle skvěle

  • 0
Hradecká inscenace hry Václava Havla je mrazivou a navýsost aktuální komedií v efektním balení Anglie sedmdesátých let. Nadchne stylizací i hereckými výkony.

Nejsmutněji bývá v hledišti, když se na jevišti režisérské ego obloukem míjí s autorem, jenž se zmenšil na pouhou záminku k "echt uměleckému" rajtování. Když se potkají, radost je oboustranná. K učebnicovým setkáním teď může náležet Havlova Žebrácká opera, kterou v hradeckém Klicperově divadle připravil režisér Daniel Špinar. A to zpočátku mohlo budit dojem, jako by si Cimrmani na své Vyšetřování ztráty třídní knihy zjednali třeba Federica Felliniho.

Žebrácká opera

85 %

Klicperovo divadlo v Hradci Králové, autor Václav Havel, režie Daniel Špinar

Pokoušení, Vyrozumění a Odcházení v Klicperově divadle v uplynulé dekádě skvěle a po smyslu připravoval Havlův dvorní vykladač Andrej Krob. Nyní se textu, který stojí na slovu a poslední, co si žádá jsou emoce a psychologie, chopil mladý režisér obrazového vidění, vypjatých citů a surrealistických atmosfér. Režisér s dramaturgyní Ilonou Smejkalovou sice riskovali srážku se strážci dramatikova odkazu, ale vyšlo jim to.

Hradecká Žebrácká opera je zábavná, živá a v nejlepším smyslu slova moderní inscenace, která může přivést k autorovi mladou generaci. Špinar pomáhá tím, že ke stále aktuálnímu obsahu přidal efektní balení stylizované scénou, světly i kostýmy do mafiánské grotesky, navrch ještě v Anglii "Bodieho a Doyla" 70. let.

Zpívalo se už v prapůvodní Žebrácké opeře Johna Gaye, Kurt Weill napsal hity kalibru Mackieho Messera pro Brechtovu verzi, a zpívá se i u Havla. Skvostně. Z hitů Bee Gees How Deep Is Your Love či Stayin' Alive nebo z presleyovky Fever jsou neodolatelně padlé barózy, hudba Jiřího Hájka počítá s tajemnem, napětím i vinárenským elektrokolovrátkem.

Žádná násilná aktualizace

Špinar nespoléhá na to, že Havlův do poslední spojky promyšlený text si herce dotvoří sám, neboť Macheath v podání Jana Sklenáře je mafiánský dandy s pohyby Johna Travolty z Horečky sobotní noci, v rafinovaných choreografiích stíhá Havlův text, střílí, řeže prsty i miluje. Jen ve chvílích zrady dává z nadsázky problesknout klukovské zranitelnosti.

To zrádkyně Jenny Pavlíny Štorkové do detailu drží svou fazonu prodejné femme fatale, stejně jako Jiří Zapletal tvář starostmi uondaného šéfa zločinecké organizace Peachuma či František Staněk bohorovného velitele policie.

Pavlína Štorková jako Jenny a Jan Sklenář v roli Macheatha v královéhradecké Žebrácké opeře

Kromě dojemného nezávislého kapsáře, z nějž Vojtěch Dvořák učinil umaštěnou máničku z undergroundu, a kouzelného dua Macheathových kumpánů i policistů Miroslava Zavičára a Tomáše Lněničky, podávají vynikající výkony všechny ženy od dvojrole Martiny Novákové přes Natálii Holíkovou a Kristýnu Kociánovou až po Kamilu Sedlárovou, jež majitelku "dámského salonu" obdařila předimenzovaností Dolly Buster.

Dobrý text nepotřebuje násilné aktualizace ani dodatky, špinarovsky barevná absurdní groteska umocňuje Havlovy teze, že intelektuál ve službách podsvětí si okamžitě vysvětlí kdejakou podlost, špinavost či zradu a ještě z toho vyjde, v očích svých i okolí, jako mozkový gigant. Díky za komedie, při nichž mrazí.