Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Ornament? I dnes platí, že krásné je to, co spěje k řádu

  12:04aktualizováno  12:04
Bývalý ředitel Moravské galerie Marek Pokorný se nemohl rozloučit lépe. Výstava Tiché revoluce uvnitř ornamentu, která běží v brněnském Uměleckoprůmyslovém muzeu do 24. března, předvádí, proč galerie dlouhodobě patří k nejlepším u nás.

Z výstavy Tiché revoluce uvnitř ornamentu | foto: Moravská galerie v Brně

Přehlídka zhodnocuje dosud druhořadé téma, ornament v užitém umění především na území Rakouska-Uherska. Ve srovnání s výboji výtvarné moderny jde o komorní, jaksi domácí pojetí. Na přelomu 19. a 20. století se totiž mělo za to, že věci, s nimiž člověk přichází denně do bezprostředního kontaktu, na něj silně působí. Proto bylo třeba při jejich výrobě volit ušlechtilé materiály, pracovat s ladnými tvary a citlivě dekorovat.

Z výstavy Tiché revoluce uvnitř ornamentu

Dekorace jsou staré jako lidstvo samo. Až druhá polovina 19. století však udělala z ornamentu zboží. Tehdy začaly vznikat školy, dílny i muzea s cílem nabídnout dekorativní umění komukoli. Výstava předvádí četné školní práce i hotová díla mistrů, jako byli Alfons Mucha, Koloman Moser nebo Josef Hoffmann. Z dekorace se stal styl: jugendstil čili secese, později art deco. Zdobnost v užitém díle byla prostě krásná. Brala si inspiraci z nedostižného světa fauny a flóry, obdivovala ladnost motýlích křídel stejně jako složitou geometrii minerálů. Ke slovu přišly nové objevy ve fotografii a filmu. Pracovalo se i s teoriemi barev a psychologií vidění.

Z výstavy Tiché revoluce uvnitř ornamentu

Z výstavy Tiché revoluce uvnitř ornamentu

Výsledkem je přehlídka, která působí svou komplexností i citlivou a nápaditou instalací. Budova muzea má totiž interiéry právě z doby, k níž se výstava obrací. A řada výstupů dokazuje, jak přirozeně blízko mělo takzvaně nízké dekorativní umění k takzvaně vysokému. S ornamentem to však nemohlo být jinak. Vždyť i dnes mnohdy platí, že krásné je to, co spěje k řádu.

Hodnocení: 90 %

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Óda, Adam Štech pro Letní výtvarný salon
Mladí umělci táhnou. Galerie Kodl prodlužuje Letní výtvarný salon

Pražská Galerie Kodl zasvětila prázdninové měsíce Letnímu výtvarnému salonu, který představuje mladou generaci českých výtvarníků. Kvůli rostoucímu zájmu ze...  celý článek

Výstava Zákon cesty čínského umělce Aj Wej-weje v pražské Národní galerii (16....
Výstavy Richtera a Skály hlásí 100 tisíc návštěvníků. Aj Wej-wej má 30

Výstavám Gerharda Richtera a Františka Skály se nadmíru daří, hlásí pražská Národní galerie. Dohromady je vidělo už téměř sto tisíc návštěvníků. Aby výstavy...  celý článek

Krištof Kintera, We All Want to Be Cleaned, 2017
OBRAZEM: Rudolfinum slaví stou výstavu. Otevírá ji Krištof Kintera

Krištof Kintera se veřejnosti vepsal do paměti pomníkem věnovaným sebevrahům pod Nuselským mostem. Nyní výrazný český umělec otevírá svým dílem jubilejní stou...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.