Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Nemluvné služky si v působivé Vlčí jámě jen tak chroupají zelí

  9:47aktualizováno  9:47
Psychologický příběh Jarmily Glazarové Vlčí jáma z konce třicátých let se dočkal filmového ztvárnění díky Jiřímu Weissovi už v roce 1957. Motiv soužití dospívající siroty s nevyrovnaným manželským párem nyní na prkna pražského Divadla v Dlouhé přivedl režisér Martin Františák.

Záběr ze hry Vlčí jáma | foto: Divadlo v Dlouhé

Bylo by nefér hru srovnávat s filmovou verzí - stejně jako v ní, i zde ale dostává největší herecký prostor představitelka stárnoucí Kláry. Filmovému výkonu Jiřiny Šejbalové se v Dlouhé vyrovnala zlínská herečka Helena Čermáková. Její Klára je hysterická diktátorka, sebevědomá vládkyně malého království, která doslova schází před očima, bledne a děsí se rychlého konce.

Fotogalerie

Čermákové role zdaleka převyšuje všechny ostatní, což dosahuje nejen díky velkému výkonu herečky; zjevně je to záměrem režiséra. Bohužel proto tolik nevyznívá rozpuk vztahu mezi mladou Janou (Veronika Lazorčáková) a Klářiným mladým manželem Robertem (Jan Vondráček), což je přitom hlavní pointa rodinného dramatu.

Silnou stránkou Vlčí jámy je její scéna, pomyslnou tísnivost bytu naznačuje nízký strop i chybějící přepažení jednotlivých místností - vše se tak odehrává v tapetované jídelně, kachlíčkové kuchyni i Janině podsvíceném pokoji zároveň. Režisér dobře pracuje s hudbou i opakujícími se symboly, ať už je to podávání pomeranče, bábovka či padající plecháčky z police.

Vlčí jáma

Divadlo v Dlouhé

premiéra 9. září 2014

režie: Martin Františák

hrají: Helena Čermáková, Jan Vondráček, Veronika Lazorčáková, Miroslav Táborský, Marie Turková, Klára Sedláčková-Oltová, Naďa Vicenová, Martin Matejka, Tomáš Turek

Hodnocení­: 70%

Nezdravou atmosféru dokreslují tři služky, jejich zkoumavé pohledy a mlčenlivé chroupání listu zelí často řeknou vše. Stejnou roli pak plní přízraky bývalých manželů, kteří se Kláře blížící se neodvratnému konci stále častěji zjevují.

Vlčí jáma se tedy může opřít o silný ústřední herecký výkon a působivou symboliku, k dokonalému zážitku je však hra v některých momentech příliš rozvláčná. Svědčí o tom například scéna s nepadnoucím kloboukem, která přitom děj hry neposouvá. Zde se divadelní verze snaží pouze zbytečně blížit filmu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hlavní postavu velkopaštikáře Borise ve hře Dvě noci na Karlštejně hraje Václav...
Kterak si velkopaštikář Boris myslel, že je nástupcem Karla IV.

Dvě noci na Karlštejně zní název nové komedie, kterou od středy uvádí pražské Divadlo Kalich. Tvůrci Petr Kolečko a David Drábek v ní ironickou formou...  celý článek

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek v Národním divadle (7. září 2017)
Zaorálek agitačním projevem narušil přípravu opery, tvrdí Národní divadlo

Národní divadlo kritizuje volebního lídra ČSSD Lubomíra Zaorálka kvůli tomu, že minulý týden ve čtvrtek svou návštěvou údajně narušil zkoušku orchestru. V...  celý článek

Záběr ze zkoušek kusu Vzhůru do divočiny
Druhý Sex pro pokročilé prožijí Roden a Krausová v divočině

Začíná tam, kde Sex pro pokročilé skončil, slibuje pražské divadlo Studio DVA k premiéře nazvané Vzhůru do divočiny.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.