Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Ušlechtilounství je pryč, Sting je zase popovou hvězdou

  10:19aktualizováno  10:19
Na album, které se jmenuje stejně jako turné, v jehož rámci se za doprovodu vlastní kapely a Royal Philharmonic Concert Orchestra zastavil 22. září v pražské O2 Areně, nahrál Sting v nových verzích dvanáct svých hitů. Tolik by mu nestačilo ani na první polovinu dvouapůlhodinového koncertu.

Sting a Royal Philharmonic Concert Orchestra, Praha, 02 Arena, 22. 9. 2010 | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Zatímco na posledních projektech sahal Sting ke staré a lidové hudbě, učil se na loutnu, narostl mu prorocký plnovous a nechával se fotit a filmovat při zadumaných procházkách zimní přírodou, na pódium pražské haly vklusal opět takový, jak ho známe odjakživa, stále neuvěřitelně chlapecky vyhlížející (příští rok mu bude šedesát!) a hlavně - zcela a absolutně uvolněný.

Kdo šel na koncert "nepřipraven" poslechem posledního alba Symphonicities (recenze zde), možná očekával pokračování těch sice kvalitních, bezesporu zajímavých, ale oproti zpěvákově popové minulosti přece jen trochu "ušlechtilounských" projektů z nedávna. Skutečnost je ale taková, že projekt, jehož studiové podoby se zúčastnily tři orchestry a turné absolvuje jeden plnočetný "symfoňák", naopak znamená Stingův návrat k popu. A skvělému.

Sting a Royal Philharmonic Concert Orchestra, Praha, 02 Arena, 22. 9. 2010

Písničky, které byly nahrány, jsou jen základem širokého spektra repertoáru, který toto spojení do puntíku nacvičilo, aniž by podlehlo na jednu stranu vážňácké koženosti, na stranu druhou pokleslému "muzikantskému humoru", který by celou věc zbytečně shazoval. Snad jen okamžiky, kdy hudebníci roztleskávali publikum nebo ti v "první linii" zkoušeli choreografické kousky, byly zbytečné, naštěstí jich bylo ale velmi poskrovnu.

Celý koncert byl tak dokonale vystavěn, že se zdálo, že v jeho dramaturgii není absolutně místo pro jakoukoli změnu či improvizaci - přitom se podle dostupných informací setlisty koncertu alespoň v detailech štaci od štace liší. To je s podivem. Stejně jako naprostá přirozenost a "ne-studenost" kapely (resp. dvou kapel, té popové Stingovy v čele s kytaristou Dominikem Millerem, a symfonického orchestru, vedeného Stevenem Mercuriem) v nejrůznějších výrazových polohách repertoáru.

Sting a Royal Philharmonic Concert Orchestra, Praha, 02 Arena, 22. 9. 2010

Koncert začal velmi silnou hitovou sérií: If I Ever Lose My Faith In You, policeovskou Every Little Thing She Does Is Magic, dále Englishman In New York se skvělým klezmerově znějícím klarinetovým sólem, jehož interpretka předstoupila do první linie a sklidila poprávu značný aplaus, a Roxanne, jedna z ozdob nejen Stingova resp. policeovského repertoáru, ale také tohoto projektu, ve kterém je značně překopána a zpomalena (přitom samozřejmě zcela poznatelná).

Zásadních ozdob první poloviny koncertu bylo ale mnohem víc. Například píseň Russians, celá rudě nasvícená, jejíž hromovládný fanfárovitý úvod vyvolával mráz po zádech (a pro staršího Čecha trochu očekávání, kdy se na pódiu zjeví Brežněv či jiná podobná kreatura). V této souvislosti stojí za připomenutí skvěle navržená scéna, kterou tvořily jen osvětlené praktikábly pro orchestr a nad pódiem zavěšené tři pohyblivé panely s mondrianovskými liniemi (inspirovanými obalem alba), střídavě svítící a sloužící jako projekční plochy. Jednoduché, ale velmi působivé.

Sting a Royal Philharmonic Concert Orchestra, Praha, 02 Arena, 22. 9. 2010

Příjemná byla instrumentální vytržení v kontextu mohutného celoorchestrálního zvuku. To když si třeba Sting zahrál na foukací harmoniku (kromě úvodní písně také v I Hung My Head), když pěvecky exponovaný duet s vokalistkou Jo Lawry Whenever I Say Your Name uvedlo i zakončilo krásné houslové sólo, nebo když Dominic Miller odehrál výraznější part na kytaru, jeho třeba v případě Shape Of My Heart.

Zatímco policeovská vypalovačka Next To You album Symphonicities otevírá, na pražské zastávce stejnojmenného turné zakončovala první polovinu - se stejným důrazem, kdy dochází k skutečnému paradoxu, že vzdělaní muzikantští profesionálové de facto hrají na své drahé nástroje punk.

Sting a Royal Philharmonic Concert Orchestra, Praha, 02 Arena, 22. 9. 2010

Druhá polovina byla ve své regulérní části o tři písničky kratší. Otevíral ji obrovský hit A Thousand Years. V této části koncertu proběhlo co do stavby repertoáru více stylových úkroků, čímž Sting celkový program nesmírně oživil. Písnička Tomorrow We'll See přesně evokovala hudbu ke klasickým filmům noir, All Would Envy byla hybná latina se stylovou důraznou trubkou, You Will Be My Ain True Love vychází nejen melodikou, ale i citlivým střídmým aranžmá z keltské lidové hudby.

Nejsilnějším zážitkem druhé půle ovšem byla "upírská show" Moon Over Bourbon Street, instrumentovaná v bernsteinovském duchu, kterou ovšem Sting, protentokrát převlečený do tmavého pláště, proložil sólem na theremin a zakončil stylovým vlčím zavytím, zatímco na dění v hale "dohlížel" bílý měsíc, promítaný na panely, střídaný se záběry ze slavného prastarého hororu Nosferatu.

Sting a Royal Philharmonic Concert Orchestra, Praha, 02 Arena, 22. 9. 2010

Finále koncertu patřilo opět Police a jejich hitovkám King Of Pain a samozřejmě Every Breath You Take. To už bouřila celá hala, orchestr během hry povstal jako jeden muž (ani cellistům to kupodivu nečinilo zvláštní problémy) a "vstávací jiskra" přeskočila i na většinu publika. Bylo jasné, že zdaleka není konec - a tři silné přídavky Desert Rose, She's Too Good For Me (jedna z ozdob desky, boogie hrané smyčcovým orchestrem je unikát) a Fragile. Úplnou tečku obstarala I Was Brought To My Senses, kterou Sting zazpíval zcela bez doprovodu.

Stingův koncert patřil k velmi silným zážitkům. Rozhodně z něj nečněla umělecká bezradnost, která bývá zpěvákovi v posledních letech občas podsouvána. Pravda, nezněly tu žádné nové písničky, ale jako projektu v pravém slova smyslu, který měl svůj začátek a jistě bude mít i svůj konec, nelze Symphonicities nic podstatného vytknout. Neodehrávalo se tu nic většího ani menšího než prvotřídní pop music.

Sting & Royal Philharmonic Concert Orchestra: Symphonicities Tour 2010
Praha, O2 Arena, 22. září 2010
pořádala agentura Live Nation
Hodnocení iDNES.cz: 90 %

Autor:



Nejčtenější

Zemřel režisér Miloš Forman, tvůrce oscarového Amadea

Miloš Forman na snímku z roku 2004 při přebírání jedné z mnoha cen, kterých se...

Filmový režisér Miloš Forman, držitel dvou Oscarů za nejlepší režii a také otec dvou párů klukovských dvojčat, zemřel v...

V Ománu zemřel známý 28letý DJ Avicii, proslavil ho hit Levels

V Ománu zemřel 20. dubna 2018 ve věku 28 let švédský DJ Avicii, jehož občanské...

V Ománu zemřel ve věku 28 let švédský DJ Avicii, jehož občanské jméno je Tim Berling. Oznámila to jeho tisková mluvčí.



VIDEO: Nahé ženy jsou u nás naposledy. Organizátoři lákají i na orgasmy

Na výstavě Voayer ukazují dívky vše, co se ukázat dá.

Voayer: Poslední výstava skutečných nahých žen. Nekompromisní název láká diváky na kontroverzní výstavu, která k nám...

Doutník, sklenku a třikrát ho...o, vyzval DeVito k vzpomínce na Formana

Danny DeVito a Jack Nicholson ve slavném Formanově snímku Přelet nad kukaččím...

Edward Norton, Danny DeVito, Jim Carrey i Antonio Banderas. Největší osobnosti Hollywoodu vyjádřily smutek nad odchodem...

Formana už pochovali. Všichni jsme jeho děti, míní režisér Jiří Strach

Miloš Forman

Poslední rozloučení s režisérem Milošem Formanem se konalo v neděli na místním hřbitově v americkém městě Warren, kde...

Další z rubriky

Od jedné kytary po orchestr. Xindl X nahrává desku Sexy Exity

Xindl X při nahrávání desky Sexy Exity

Písničkář Xindl X slaví deset let na scéně, ale neobrací se do minulosti. Naopak v těchto dnech pracuje na nové desce....

Hapková zpívá Hapku. Husí kůži mám doteď, přiznává skladatelova dcera

Zpěvačka Petra Hapková se svým otcem, skladatelem Petrem Hapkou

Kdo jinej než já se jmenuje deska coververzí písní Petra Hapky a kdo jiný než skladatelova dcera Petra Hapková by se...

VIDEO: Lenny představuje singl Enemy, ukázku z připravované desky

Lenny při natáčení klipu Enemy

Zpěvačka Lenny pracuje na druhém albu a první ochutnávkou je skladba Enemy, která reflektuje soupeření v hudební branži...

Najdete na iDNES.cz