Kapela Portless při focení kalendáře Red Ribbon 2014 občanského sdružení Art...

Kapela Portless při focení kalendáře Red Ribbon 2014 občanského sdružení Art for Life | foto: Art for Life

RECENZE: Support Lesbiens versus Portless. Kolik třešní, tolik višní

  • 8
U desek Leave A Message a New Ride se srovnávání spíš rovnou podbízí, než že by se jen nabízelo. Tu první natočila v nové sestavě kapela Support Lesbiens, tu druhou nová kapela Portless, kterou tvoří stará sestava Support Lesbiens v čele se zpěvákem Kryštofem Michalem minus kytarista Hynek Toman.

Zmatek, který v tom fanoušci jedné ze stálic tuzemské poprockové scény mohou zcela oprávněně mít, umocňuje, že jsou si obě desky v mnohém dost podobné: jsou stejně zacílené, natočené s neslučitelnou ambicí znít světově, pro naše rádia a zároveň "tvrději". Ve výsledku jsou proto stejně rozpačitě "uprostřed" a bez názoru.

Support Lesbiens: Leave A Message (50 %)

Projevuje se to i v dalších detailech - obě alba začínají akustickou skladbou, kterou střídá "nátěr". Současní Support Lesbiens se vůbec nebojí těch nejzřetelnějších postupů, takže krátce po nástupu úvodního klavíru se přidává dětský sbor. Až následující Pray For Tomorrow je seznamka s novou sestavou a zejména frontmanem Czendou Urbánkem, který dřív působil v kapele Post It.

Nezpívá vůbec špatně, sytější zabarvení jeho hlasu dobře sedne k nynějšímu plnějšímu soundu kapely. Ten místy směřuje v rámci českého ranku třeba ke kapele Clou, kde je doma nový bubeník Support Lesbiens. Urbánkova angličtina ale výrazně tahá za uši a je znát, že s texty jde o souboj, aby nějaké vůbec byly.

Jednoznačným hitem je skladba The City se stadionovým refrénem a slušně vybudovanou atmosférou. Jenže je na desce sama. Místo aby se soustředili na to, co jim jde, se totiž Support Lesbiens rozmělňují ve snaze znít jako kdekdo úspěšný. V Love Is Nonsense zkoušejí reggae a Mr. Zero je vykrádačka hitu Get Lucky od Daft Punk, která působí jen jako vtip bez pointy. Není divu, že celek nezní jako umělecká výpověď, ale jako deska, která je jen proto, aby byla.

Portless - New Ride (50 %)

Stejně jako Support Lesbiens mluvili i Portless o přílivu nové energie. Po akustickém začátku (tentokrát s kytarou) deska velmi příjemně naladí zběsilou a energickou Safe Flight. Nejlepší skladba desky živě připomene někdejší nekompromisní začátky Support Lesbiens.

Jenže pak je naději konec a hned od následující singlové pseudodiskotéky Dream A Dream je zřejmé, že i Portless se drží politiky rozmělnění, se kterou se vydali cestou za vysněnou líbivostí. Nejen kvůli charakteristickému "mečáku" Kryštofa Michala proto výsledek bez pohledu do bookletu, jak se vlastně ta nová kapela jmenuje, zní jako další řadovka Support Lesbiens. 

I tady snaha "uhnout z proudu", například rapem Henryho D ve skladbě Get What "You Wish, působí spíš jalově. Muzikantům se možná hraje lépe, ale přesvědčit o tom posluchače se jim nijak zvlášť nedaří.

Také Portless tak nahráli desku, která není vyloženě špatná, má silné momenty, ale jako celek zůstává stejně jako většina tuzemského anglicky zpívaného poprocku jen nevzrušivě šedivá. Společná recenze na obě desky "rivalů" by se dala shrnout do jedné věty: Fajn, ale co s tím?