Willie Nelson

Willie Nelson | foto: Livedoor

RECENZE: Střeva na kytaře indiánské stařeny hrají zatraceně dřevně

• 1
Veterán amerického písničkářství Willie Nelson, křižující s oblibou mezi žánry, vydal album, které nemůže mít výmluvnější název. Jmenuje se Country Music a je zpěvákovou poctou klasickému pojetí žánru, s jehož modernou je sám spojován nejčastěji.

Album produkoval T Bone Burnett a ačkoli to možná vypadá jako klišé, jeho zkušená ruka si na pomyslnou pažbu může vytnout další zářez. Burnettova produkce se tentokrát "ideově" blíží jeho filmovým pracem, zvláště soundtrackům k filmům Bratříčku kde jsi a Walk The Line: šlo totiž o to co nejvěrněji napodobit dřevní dobový sound klasického žánru, v tomto případě country.

Willie NelsonTo se povedlo výborně po aranžérské i zvukové stránce. Banjo, mandolína, housle, foukací harmonika, z elektrických nástrojů jen elektrická kytara a pedal steel, to všechno zní naprosto dokonale stylově a "oldtimově". Nástrojem s naprosto nezaměnitelným zvukem i hráčským stylem je pak Nelsonova prastará otřískaná španělka se strunami ze střev, jeho "vlajkový" nástroj, který dodává všem jeho nahrávkám rozpoznatelnost po pár tónech.

Willie Nelson

Willie NelsonS výjimkou úvodní vlastní Man With The Blues sestavil Nelson album vesměs z klasických písní "zlaté pokladnice country", mezi jejichž autory nechybějí vyslovené ikony žánru jako Hank Williams (House Of Gold), Merle Travis (Dark As A Dungeon) či Doc Watson (Freight Train Boogie).

Willie NelsonJeště hlouběji do minulosti pak posluchače zavádí několik tradicionálů - Satan Yout Kingdom Must Come Down, I Am A Pilgrim či závěrečná Nobody´s Fault But Mine. Posledně zmíněná skladba je mimochodem jediná, ve které producent Burnett neodolal a v aranžmá ji přizpůsobil temnější stránce svého výrazového rejstříku, jak ji známe třeba z jeho sólové tvorby, ale třeba i práce pro Cassandru Wilson.

Willie NelsonWillie Nelson, svými českými fanoušky vzhledem ke své vizáži láskyplně přezdívaný "indiánská babička", má za sebou alba moderní country, folkrockového písničkářství (viz výborné Moment Of Forever - recenzi najdete zde), pokusy o reggae, jazz i blues (recenzi společného alba s trumpetistou Wyntonem Marsalisem Two Men With The Blues najdete zde). Album Country Music ukazuje ovšem nejen jeho muzikantské kořeny, ale i žánr, ve kterém se zjevně cítí jako ryba ve vodě.

Willie Nelson: Country Music
vyd. Rounder/Universal, čas 54:52
Hodnocení iDNES.cz: 80 %