RECENZE - Spiderman: pozemský rytíř teenagerů

Výtvarně zajímavé, velice stylové úvodní titulky Spidermana slibují „fajnovější“ podívanou v duchu Jamese Bonda. Ale vzápětí věková hranice klesá. Spiderman je dokonalou trestí všeho, co letí mezi -náctiletými, tedy středoškolskou romancí s prvky komiksové kultury a fantazijních světů.

Spiderman | foto: Archiv iDNES.cz

I tohle vyprávění se točí kolem děvčete, slíbí příjemně nenápadný hrdina alias Tobey Maguire, zatím třídní otloukánek v brejličkách, který den co den potupně dobíhá školní autobus za smíchu spolužáků a soucitného nezájmu spolužaček. Následuje nezbytná, dosti tuctová omáčka kolem vědeckých výzkumů, armádních zakázek a správních rad, aby se připravila půda pro příští zlo: zhrzeného vědátora v podání Willema Dafoea, jenž typově odpovídá sváru dvou charakterů v jediném těle ve stylu Jekylla a Hydea.

Spider-Man

USA, 2002

Režie Sam Raimi. Scénář David Koepp. Kamera Don Burgess. Hudba Danny Elfman

Hrají Tobey Maguire, Willem Dafoe, Kirsten Dunstová, James Franco, Cliff Robertson, Rosemary Harrisová

Délka 121 minut

Hodnocení­: 60%

A pak může přijít nákaza, jež školnímu outsiderovi po pavoučím kousnutí náhle vtiskne obří svaly, které si zmaten prohlíží v zrcadle. Ta kratičká scénka symbolizuje základní půvab Spidermana: není to klasický superman, i s nově nabytými zázračnými schopnostmi zůstává obyčejným klukem a jako takový se chová. Vůbec ho nenapadne zachraňovat svět; první, nač pomyslí, je vydělat svou silou peníze na auto, jímž by okouzlil tajnou nedostupnou lásku. Pravda, Kirsten Dunstová se vyznačuje krásou jaksi mírně oplácanou - ale takhle zřejmě vypadá dnešní teenagerovský ideál. Horší je to s herectvím, když se počne vyznávat ze svých citů...

Nicméně tak daleko ještě nejsme. Zatím chlapec podstupuje kvůli výdělku zápasy v kleci, velmi drsné a velmi působivé - od vtípků dryáčnického moderátora až po skandování davu Zabít, zabít! Teprve když nechá pláchnout zločince s cynickým „To není můj problém“, což v důsledku náhod stojí život jeho strýce, dochází povinného poznání, že každé zlo je i jeho problém. Jinými slovy, až po této motivaci přestane myslet na image, jak by řekli jeho vrstevníci, a stane se tajným rytířem dobra, jehož hlavní zbraní je létání, šplhání a houpání mezi mrakodrapy. Triková podívaná je závratná, od dob Fantomase se možnosti technologií opravdu hodně změnily, ale tím spíše by člověk čekal ještě víc nápadů.

Mimo souboje si však Spiderman občas zabrečí, což supermani nedělají, musí chodit k večeři, zvládnout maturitu a najít si práci. Není to tedy žádný protekční sirotek jako Harry Potter ani milionář z rodu Batmanů, nýbrž civilní, napohled zaměnitelný pozemšťan s běžnými trampotami. Jistá podobnost se tu přesto najde. Batmana připomíná Spidermanův kult coby ochránce města, a kdo by nevzpomněl na pozdrav rytířů Jedi z Hvězných válek Ať tě provází síla!, jestliže Spiderman nosí ve štítu obdobné duchovní heslo zděděné po strýci - Velká síla znamená velkou odpovědnost.

Dospělým divákům, zvláště pak kritikům, přinášejí milé osvěžení zábavné výjevy z redakce novin, ctitelům erotiky musí stačit cudný polibek Spidermana zavěšeného hlavou dolů a jeho dívky, dráždivě promoklé ve stylu Miss mokré tričko. Ta nejefektnější ze vzdušných bitev se odehraje na slavnosti s nafukovacími reklamami sloužícími jako trampolíny, ovšem zároveň se právě tady vnucuje leckdy zmiňovaná nepříjemná podobnost s loňským zářím, neboť „nálet“ zlého skřeta míří do výškových budov.

Po akčním finále na mostě, pod nímž kompars tleská On to dokáže!, už přijde závěr nakročený natolik jasně k nevyslovené poznámce „pokračování příště“, že snad ani Pán prstenů to neřekl otevřeněji. Ostatně, proč ne. Touží-li -náctiletí po rytířských vzorech, pořád líp, než když jim stačí Prci, prci, prcičky.

Fotografie z filmu Pavoučí muž. Fotografie z filmu Pavoučí muž. Fotografie z filmu Pavoučí muž. Fotografie z filmu Pavoučí muž. Fotografie z filmu Pavoučí muž. Fotografie z filmu Pavoučí muž. Fotografie z filmu Pavoučí muž. Fotografie z filmu Pavoučí muž. Fotografie z filmu Pavoučí muž.

Trailer k filmu Matka!
DO KINA: Domácí Bajkery může zastavit Globální nebezpečí

Mezi sedmi novinkami týdne slibuje smích jediná komedie, česká novinka s Adamem Mišíkem Bajkeři. Zato strašit bude jak akční sci-fi Geostorm: Globální...  celý článek