Sheryl Crow

Sheryl Crow | foto: Universal

RECENZE: Sheryl Crow si vylámala zuby na Michaelu Jacksonovi

  • 5
Dva roky před padesátkou se americká diva Sheryl Crow rozhodla být nostalgická. Na novém albu 100 Miles from Memphis se ohlédla až před začátky své kariéry, kdy objížděla svět coby doprovodná zpěvačka Michaela Jacksona.

Přivřela přitom oči nad svými poprockovými úspěchy, šmrncnutými trochou country a oceněnými devíti cenami Grammy, a na svém sedmém studiovém albu se inspirovala starým, převážně memphiským soulem a rhythm & blues. Tedy písničkami, které hrály z rádia v šedesátých a sedmdesátých letech, když vyrůstala v Kennettu ve státě Missouri a které daly muzice nepřeslechnutelné legendy jako Otis Redding, Wilson Pickett, nebo Al Green.

Povedená retro nálada

Výsledek, jenž dostal název 100 Miles from Memphis, je vyloženě letní nahrávka s příjemnou retro atmosférou. A s lehkostí, která je v porovnání s předchozím zpěvaččiným počinem Detour, na němž se vyrovnávala s rakovinou prsu i rozchodem s Lancem Armstrongem, až překvapivá. Proslavený zvuk, který nahrávkám dávali ve studiích Stax nebo Hi Records, evokuje hned první skladba Our Love Is Fading nebo typicky rozfunkovaná Say What You Want.

Sheryl CrowInspirace memphiským zvukem není dogmatická, v doprovodných vokálech probleskávají inspirace "konkurenčními" studii Motown a hned druhá skladba Eye to Eye překvapí pulzujícím reggae rytmem, kterému dodává groove druhá doba kytary britského divočáka Keithe Richardse z Rolling Stones. I další hosté až překvapivě zapadli do retro nálady alba; že v coververzi hitu z osmdesátých let Sign Your Name nevtíravě, ale přesně zpívá doprovod Justin Timberlake, vám nejspíš dojde, až když si to přečtete na přebalu.

Celková nenápadnost a příjemná archaičnost nahrávky jde na vrub producentům Doyleovi Bramhallovi II (jinak známý jako doprovodný kytarista Erika Claptona) a Justinu Stanleymu, který tu ukazuje, že zůstal trochu neprávem ve stínu svého slavného parťáka Marka Ronsona. Atmosféru starých časů, jíž si dobyla svět Amy Winehouse, umí ve studiu vykouzlit také.

Sheryl CrowI přes vzájemné porozumění mezi všemi ve studiu a poctivé muzikantství deska 100 Miles from Memphis nemá na to, stát se mezníkem. I když v diskografii Sheryl Crow je příjemným osvěžením, chybí jí k dobovosti ještě moment překvapení a zejména přesahu. Problém to přitom nemusí být jen pocitový.

Konkrétní podobu mu dává trochu nešťastně sama Sheryl Crow tím, že na závěr alba jako bonus zařadila coververzi I Want You Back od Michaela Jacksona, respektive The Jackson 5. Hudebnicky je song takřka doslovně přehraný. Osmačtyřicetiletá zpěvačka však zkrátka nedosahuje takového výrazu, nasazení a ani poloh jako Michael Jackson v deseti letech. Je to jen další důkaz, že přezpívávat cokoliv od krále popu zůstává stále za rovnítkem k umělecké sebevraždě.

Sheryl Crow Pro soulovou hudbu je totiž právě duše, již muzice může dodat jedině interpret, zcela zásadní. Přes všechen talent, kterým Sheryl Crow disponuje, se jí ve výrazu a dopadu písniček na novince nakonec nepodařilo přiblížit veličinám žánru jako byly Dusty Springfieldová nebo Aretha Franklinová.

Sheryl Crow: 100 Miles from Memphis
CD, cena 459 korun
Hodnocení MF DNES.cz: 60 %