Zpěvačka Shakira

Zpěvačka Shakira | foto: shakira.com

RECENZE: Shakira střídá na novém albu styly jak v Kámasútře. Ale zdařile

• 1
Na albu zpěvačky Shakiry se nenásilně proplétají hispánská a angloamerická tradice. Jde o jednu z nejoriginálnějších popových desek poslední doby.

Shakira: The Sun Comes Out (obal alba)Kolumbijská diva Shakira rozhodně nezahálí. Pouhý rok po svém vtělení do digitální vlčice na albu She Wolf se vrací se sedmou studiovou novinkou. Na desce The Sun Comes Out nechává elektropopovou vlnu, ať se roztříští o skálu latinských melodií a romantických kytar. Náladou se obrací nejen zpátky k hispánským rytmům a melodiemi roztřesené desce Oral Fixation, jak předeslala. Na novém albu totiž smíchala opravdu ledacos.

Shakira je šílená

Coby zpěvačka i autorka je Shakira nejsilnější tam, kde se střetává hispánská a angloamerická hudební tradice, a právě toho na novince využívá maximálně. Na její muzice se hudební vlivy proplétají nenásilně a přirozeně stejně jako jazyky. Esencí je singl Loca, energický latino pop, ve kterém se Shakira báječně překřikuje s raperem Dizzee Rascalem. "Jsem šílená, ale to máte rádi," zpívá v něm mimo jiné.

ShakiraPřestože album u nás vychází pod anglickým názvem, většina písniček na něm je ve španělštině. Ve zběsilých žánrových proměnách dominuje latinský pop, ale střídají se tu i klubové taneční rytmy, balady či tvrdé kytary. Shakira přitom v jednotlivých polohách neztrácí na přesvědčivosti. Není těžké ji věřit emoce, když zpívá jen za doprovodu piana a smyčců v Lo Que Más, ani v procítěné Devoción, která je rockovou baladou se vším všudy.

Nesází přitom jenom na svoje jistoty, které si prověřila na svých jednotlivých sólovkách. Překvapí třeba i odvážnou předělávkou singlu Islands od londýnské hipsterské formace The xx, jež letos získala kritickou cenu Mercury. Anebo skladbou Tu Boca, která zní, jako by ji nahrávala britská indie punková kapela. Když přes takový hudební základ nahází svoje hispánské vokální kudrliny, má to větší psychotropní účinek než kilo lysohlávek.

Zpěvačka Shakira na koncertě v předvečer zahájení fotbalového mistrovství světa.A protože Shakira, která si novinku z převážné části sama produkovala, se rozhodla, že se s tím tentokrát nebude příliš párat, hned poté na závěr desky podle hesla "pořád se musí něco dít" šoupla prvoplánový singl Waka Waka (This Time For Africa) z fotbalového šampionátu. The Sun Comes Out je tak trochu deskou pro hyperaktivní generaci, která potřebuje pořád nové podněty. Ale veškerou kritiku soudržnosti zastíní fakt, že Shakira sama je i v tak nesourodých polohách sebejistou divou, která ví, co dělá, amá daleko k popovým holčičkám nastrčeným před mikrofon.

Při všem tom experimentování a střídání poloh jak v muzikantské Kámasútře navíc nezapomněla to, co je pro popovou zpěvačku podstatné – hitovost. The Sun Comes Out při vší své roztříštěnosti není přeprodukované moderní popové album, naopak zaujme přirozeností. Shakira jistě šílená je a opravdu si za to zaslouží náklonnost. Její nová deska je totiž jednou z nejoriginálnějších a rozhodně nejpestřejších popových nahrávek poslední doby.

Hodnocení MF DNES: 80 %