Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Töpfera s Brouskem křehká i pyšná Havlová nepřekoná

  15:03aktualizováno  15:03
Představení Divadla na Vinohradech Rod Glembayů ukazuje rozpad vlivné záhřebské rodiny. V nadčasové hře chorvatského klasika Miroslava Krleži exceluje Ondřej Brousek a Tomáš Töpfer v konfliktu otce se synem.

Dagmar Havlová a Ondřej Brousek ve hře Rod Glembayů | foto: Viktor Kronbauer

Pražské Divadlo na Vinohradech zahájilo sezonu premiérou záhřebské ságy Miroslava Krleži Rod Glembayů. A podařilo se mu vrátit na českou scénu nadčasovou hru evropského formátu.

„Kde je dobytek, tam musí být i hnůj,“ orámovalo výmluvně program ke své první premiéře bonmotem z jiného díla chorvatského klasika. Krleža načrtává úpadek rozvětvené bankéřské rodiny a potažmo bohaté vrstvy vůbec a jakoby mimoděk jej zasazuje těsně před začátek první světové. Během jednoho večera jsou diváci svědky faktického rozpadu vlivného rodu, který přitom morální a hodnotový rozklad prodělal už dávno.

Režisér Martin Huba rodinné drama rozehrává na střídmě řešené scéně, vedle košatých dialogů nechává vyniknout jen hlas piana, jehož čisté tóny dobře kontrastují s vyplouvající špínou. Velikost rodinného sídla naznačují pouze dlouhé průhledné fólie visící od stropu, dobře evokují jednotlivé komnaty a jednoduše tak poukazují na pomyslnou rozlehlost prostoru. Huba ví, že síla Krležovy hry tkví v hlubokých hovorech, které s pozdější nocí zatěžkává tma a vypité víno.

Fotogalerie

Rod Glembayů v první rovině poukazuje na zánik starých pořádků a začátek války, Vinohrady se tak přidávají do dlouhého zástupu divadel, která nenechalo velké výročí chladnými. Sté jubileum však naštěstí neakcentují nijak silně, bylo toho ostatně v letošním roce už více než dost. Vedle války a Krležových dobových narážek na prohnilost bohatých vrstev lze ve hře najít i archetyp konfliktu otce se synem.

Bankéř Ignác v podání Tomáše Töpfera sezval do svého sídla členy rodiny, aby oslavil výročí rodinného podniku. Na přetřes samozřejmě přijde i nedávná smrt chudé ženy, do které se zapletla jak Ignácova manželka Charlotta (Dagmar Havlová) tak jeho syn Leone (Ondřej Brousek). Dlouhý večer ale debatou o strachu ze ztráty dobré pověsti nekončí, následná noc totiž odkryje hlubší a starší hanby.

Umělecky založený Leone zamířil do rodinného sídla po letech a musí se zde nejen vyrovnat s nenáviděnou Charlottou, ale i se svým otcem, a hlavně glembayovskou krví v sobě samém. Střetem mezi Ignácem a Leonem ve druhém dějství hra předčasně vrcholí, Töpfer i Brousek zde podávají skvělý výkon.

Rod Glembayů

Divadlo na Vinohradech

předpremiéra 16. října 2014

režie: Martin Huba

hrají: Ondřej Brousek, Tomáš Töpfer, Dagmar Havlová, Petr Kostka, Michal Novotný, Martin Finger, Zuzana Vejvodová, Luboš Veselý, Ondřej Rychlý a další

Hodnocení­: 85%

Tak skvělý, že zřejmě překonávají i vyvrcholení třetího dějství, které vzhledem k rozpohybované mašinerii rodinných vztahů a vyříkávání starých křivd působí trochu uspěchaně.

Je to však jen malá výhrada k povedené inscenaci, kde vedle zmíněných herců ve vedlejších rolích září i Petr Kostka a Michal Novotný. Charlotta Dagmar Havlové se v těžké úloze rodové femme fatale musí ve zhuštěném prostoru předvést v roli pyšné tvrdé baronky i svůdné křehké ženy. S úlohou se vyrovnává dobře, ale výkon Brouska s Töpferem nepřekoná.

.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Martin Zounar během zkoušek nového nastudování Krysaře, ještě bez kostýmů
Zounar: Seriál Sousedé dehonestuje hereckou profesi, výsledek je otřesný

Když před několika lety Martin Zounar naskočil do muzikálu Děti ráje, mnohé fanoušky tím překvapil. Populární herec byl spíš než zpěvem známý coby šikovný...  celý článek

Naďa Konvalinková mluví na posledním rozloučení s Květou Fialovou (5. října...
Svůj věk nosila jako drahý šperk. Herci se rozloučili s Květou Fialovou

Petr Nárožný, Dana Batulková i třeba geolog Václav Cílek promluvili na veřejném rozloučení s Květou Fialovou na půdě Divadla ABC, kde herečka působila většinu...  celý článek

Záběr z představení O medvědovi, který plul na kře
RECENZE: Islanďanka Eliška Křenková s řehtačkou loví zatoulaného medvěda

Veselé i poetické představení plné moderní choreografie a akrobatických výkonů připravila do La Fabriky Jana Burkiewiczová se svým souborem. Inspirovala se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.