RECENZE: Relativní čas je nejosobnějším albem Anny K. Jak také jinak?

8:40aktualizováno  8:40
Všichni víme, s čím se Anna K. musela popasovat v mezidobí, než natočila nové album Relativní čas. Její fanoušci nepochybně čekali, nakolik se nová zkušenost odrazí do jejího repertoáru. Určitě nejsou překvapeni, že velmi mnoho.
Anna K.: Relativní čas (obal alba)

A to přesto, že Anna K. není to, čemu se říká písničkářka, neboli nepíše si svůj repertoár sama. Jenomže pracuje v naprosto zavedeném a propojeném týmu, jehož hlavní součástí je skladatel a textař Tomáš Vartecký, který je zároveň zpěvaččiným životním partnerem. A je tedy jasné, že těžké chvíle s ní požíval nejsilněji. Totéž platí pro autora dvou písniček Roberta Kodyma, který patří k letitým přátelům Anny K. a nakonec i pro Filipa Horáčka, autora jednoho nového textu.

Přestože převážně posmutnělým, ale zároveň nadějeplným albem prosvítají jasné biografické odkazy (písnička Luciana ostatně nese přímo občanské jméno Anny K. v názvu a text odkazuje k reáliím jejího mládí; Kodymova Píseň o slzách zase podle zpěvaččina vyjádření obsahuje přímé citace jejích rozhovorů s autorem atd.), rozhodně nejde o žádné ostentativní vynucování soucitu. Tenhle nebezpečný balanc na hraně hrozícího kýče se všem zúčastněným podařilo příkladně ustát.

Anna K. a Tomáš Vartecký

Anna K. a Tomáš Vartecký

Po hudební stránce pokračuje Relativní čas ve směru, typickém pro Varteckého rukopis, který v práci pro Annu K. uplatňuje už léta. Ten je natolik - v dobrém slova smyslu - "hladký", aby kteroukoli písničku mohlo zahrát kterékoli rádio (na jejich vlnách odjakživa písničky Anny K. patří k tomu málu, za co se člověk při poslechu nemusí stydět). Ale zároveň má v sobě takový potenciál, který může zpěvaččina výborná kapela, která se na nahrávání s výjimkou dvou partů basisty Gumy Kulhánka tradičně nepodílela, na koncertech rockově přišťavit.

Anna K. albem Relativní čas nejen pádně ohlásila návrat na hudební scénu, ale také potvrdila svou výjimečnou pozici na ní. I když nahrávka její hudební výraz nijak podstatně neposouvá a "jen" přináší několik dalších kvalitních položek do jejího repertoáru, po textové a jaksi "osobní" stránce po dlouhé době do českého popu přináší zprávu, že i v "rádiovém mainstreamu" lze mluvit sám za sebe a cosi důležitého sdělovat. Bez ohledu na to, že životní zkušenost, která za tím stojí, má samozřejmě k záviděníhodnosti hodně daleko.

Hodnocení iDNES.cz: 80 %

Jarek Nohavica na druhém koncertě v O2 aréně, 24. 10. 2013
Jaromír Nohavica opět slibuje zábavu pro halu, míří do O2 areny