RECENZE: Jak Kate Winsletová hraje v Prodlouženém víkendu o Zlatý glóbus

18:15aktualizováno  18:15
Labor Day, obdoba Svátku práce, se slaví ve Spojených státech vždy první pondělí v září. Čímž zařídí Prodloužený víkend, jak se americký film Labor Day s Kate Winsletovou v hlavní roli jmenuje v našich kinech, kam právě přichází.

Záběr z filmu Prodloužený víkend | foto: CinemArt

Za dramatem spojujícím prvky thrilleru a romance stojí tři silná jména. Režisér Jason Reitman, herec Josh Brolin v roli uprchlého trestance a hlavně Kate Winsletová coby jeho zprvu nedobrovolná hostitelka, jejíž výkon získal nominaci na Zlatý glóbus. Plným právem - i když slabou Winsletovou snad svět filmu ani nezná.

Nicméně Prodloužený víkend představuje půdu jako stvořenou přímo pro ni, v podstatě komorní, soustředěné, čistě herecké drama, ve kterém každý odstín hlasu nebo drobné gesto nabývají výbušné povahy. Ne náhodou se příběh odehrává v 80. letech, v době, kdy nutnou izolaci thrillerového mikrosvěta od vnějšího dění ještě nerozbíjely mobilní telefony ani internet. Odlehlý dům, v něm pouze žena vykolejená rozvodem a její syn zmítající se mezi starostí o ni a vlastní pubertou; tak vypadá ideální žánrová rozehrávka pro dva ztracence a jednoho vetřelce.

Navíc rozehrávka nepostrádající jemný humor plynoucí ze zjevné výměny rolí, jež by ani nepotřebovala chlapcův dílčí komentář. Školák o matku pečuje, nosí jí snídani do postele, řadí za ni v autě zpátečku, dodává jí odvahu, kdykoli se odhodlá vyjít ze své zoufalé samoty - jednou za měsíc na nákupy se chystá jako do války. Zlomená, nejistá, ostražitá bloudí Winsletová mezi regály v supermarketu, když se zjeví krvácející muž a požádá o pomoc; zdvořile, leč naléhavě. A s rukou kolem ramen jejího dítěte.

"Únos" inscenuje režisér rychle, čistě, beze zbraně, bez křiku; o to víc účinkuje sám strach. I zanedbaný dům hraje Reitmanovi do karet, beze slov totiž volá po mužském zásahu stejně jako jeho obyvatelka. Zbytečně se tok vyprávění rozbíjí zpětnými výjevy z minulého vztahu, které dokládají ženinu vrozenou touhu po doteku; Winsletová umí rozechvění zahrát, ať ji Brolin coby formální rukojmí svazuje, nebo ji učí péct broskvový koláč.

Nutno uznat, že tak hravě rafinovanou erotiku u sporáku snad ještě nikdo nenatočil; jako by i kynoucí těsto vydechovalo žádostivost. Přitom ve vší počestnosti, neboť před zraky hocha s láskou sledujícího, jak ztrápená matka zas ožívá. Úsměvné kouzlo má i sestřih typu "hodinový manžel", v nějž se tajný podnájemník na pět dní promění. Pracuje na domě i v domě, na autě i zahradě, pere, žehlí, smýčí, vaří a ještě učí baseball hrdinčina syna i postiženého kluka ze sousedství, který jej nemůže prozradit - a když to marnými skřeky zkouší, vlastní matka ho uhodí.

Jako princ na bílém koni

To jedna z nejvypjatějších scén filmu, ale byť domácké soužití se stále milovanějším "únoscem" vykazuje nervní okamžiky, kdykoli před domem zastaví vůz nebo někdo zazvoní, člověk se vlídnému pojetí Brolinova hrdiny podvědomě brání. Je až příliš ideální, příliš charizmatický, příliš pracovitý, zručný, ušlechtilý a citlivý; ani za vraždu, kvůli níž sedí, vlastně nemůže - zkrátka princ na bílém koni přijel do thrilleru z romantické pohádky.

Naopak při zemi se drží průvodní motiv hrozící bezděčnou zradou, školákova první láska, od níž dostává půvabné přemoudřelé rady ze světa dospělých "dávej si na ně pozor, sex je droga".

Prodloužený víkend

USA, 2013, 111 min

režie: Jason Reitman

hrají: Kate Winslet, Josh Brolin, Gattlin Griffith, Clark Gregg, James Van Der Beek, Jacki Weaver, Tobey Maguire, Brooke Smith, Alexie Gilmore, Greg Nutcher, Brighid Fleming, Gabrielle Popa, Maika Monroe

Hodnocení­: 60%

Finále se nastavuje o prodlevy i náhody a nadhazovaná paralela s osudy milostných psanců à la Bonnie a Clyde nakonec uhne ke tklivější verzi. Zkrátka se zrodila modelová historka, již nad běžný ráz posouvá nálada horkých dní v trojici - a hlavně Winsletová.

Spíše než nadšení však Prodloužený víkend vzbuzuje otázku, proč si Reitman, tvůrce skvostných hořkých komedií Lítám v tom, Juno či Děkujeme, že kouříte, vybral zrovna předlohu občasné herečky Joyce Maynardové, u nás vydanou pod názvem Sváteční víkend. Sice podle jejího textu vznikl i film Zemřít pro, leč autorka sama žije hlavně ze soukromé legendy románku, jejž coby osmnáctiletá zažila s tehdejším třiapadesátníkem, literátem J. D. Salingerem.

Trailer k filmu Králíček Petr

Nemá kalhoty, nosí modrou košili a jeho slovník nepatří mezi ty nejvybranější. Králíček Petr je protagonistou nového animovaného stejnojmenného filmu z dílny...  celý článek

Jeremy Renner ve filmu Wind River