Libuše Šafránková a Josef Abrhám ve filmu Přijde letos Ježíšek? (2013)

Libuše Šafránková a Josef Abrhám ve filmu Přijde letos Ježíšek? (2013) | foto: Bioscop

RECENZE: Mexická telenovela s Šafránkovou a Abrhámem vraždí Jezulátko

• 15
Vánoční romance Přijde letos Ježíšek?, v níž se vrací pár Šafránková - Abrhám, vstupuje do kin s mohutnou reklamou. Patří však k největším filmovým trapasům roku.

Rok 2013 by měla česká kinematografie vymazat z kronik. Před týdnem si Maturita vysloužila v hodnocení čistou nulu za ryzí neumětelské peklo. Jenže film Přijde letos Ježíšek?, který před zítřejším vstupem do kin láká na dámské předpremiéry, zaštítila i slavná jména - a přesto člověk jen horko těžko hledá, oč je lepší. Ano, Ježíšek na rozdíl od Maturity umí zaostřit a romantické obrázky zasněžené Prahy, kde má každý občan už od Mikuláše za okny sváteční výzdobu jako z katalogu, může prodávat na podporu turistického ruchu.

Děti, slzy, koledy

Ale to je tak všecko; nepředstavuje-li přímo peklo, pak rozhodně předpeklí, v němž už je letos taky narváno. Nevadilo by, že píšící režisérka Lenka Kny buduje vánoční kýč, ale bohužel ho buduje překvapivě hloupě, neobratně, na hraně bezděčné parodie. První minuty ještě v mexickém sídle emigranta čili Josefa Abrháma připomínají televizní inscenaci; když však s manželkou a s dcerou toužící zoufale po dítěti přiletí hrdina do vlasti, kde před třiceti lety zanechal svou lásku neboli Libuši Šafránkovou, začíná telenovela. A tu neumíme.

Příběh postrádá logiku, vrší náhodu na náhodu, aby osudy propojil, klopýtá mezi nesmysly v prostoru i v čase a předstírá hluboké tajemství rodu ještě hodinu poté, co už celý sál ví, kdo je čí (nic netušící) otec, syn, dcera. Slávu Pražského Jezulátka vraždí umolousaná báchorka o jeho dávné krádeži, ještě umolousanější je současný zloděj ve svatostánku a vůbec nejumolousanější česko-mexické setkání s koledami a dětičkami u klavíru.

Tvůrci slibují laskavou komedii, leč laskavost používají jako vycpávku neexistujícího děje a vzácné pousmání vyloudí snad jen dětská představa o moderní podobě Ježíškova "asistenta".

Svátost obušku

Hlediště zaplavují ve vlnách nuda a stud. Nekonečnou lítost nad legendami, které s výjimkou rozpaků nemají co hrát, střídá nekonečný úžas nad dramaturgií, jíž takový guláš prošel do výroby. Ať si člověk vybaví sebepokleslejší slzotvorný motiv, okamžitě se ho na plátně také dočká, počínaje jesličkami s adventním robátkem odloženým bláznivou Viktorkou z Malé Strany a konče takovým množstvím zažloutlých fotografií, až se chce křičet - dost, prosím, dost!

Přijde letos Ježíšek?

15 %

Česko / Slovensko / Mexiko, 2013, 100 min

režie: Lenka Kny

hrají: Josef Abrhám, Libuše Šafránková, Václav Postránecký, Pavel Kříž, Igor Chmela, Dolores Heredia, Aislinn Derbez, Danica Jurčová, Marian Roden, Radúz Mácha, Oldřich Vlach

Streamovací služby: Netflix

Kinobox: 49 %

IMDb: 4.3

Svaté chvíle se nerodí z přirozenosti, nýbrž pomocí obušku - buď někde leží Bible, nebo drobotina na otázku, zda se modlí, předvede Andělíčku, můj strážníčku. Sebedojímací přehlídku rámuje Tichá noc, svatá noc jako ze supermarketu - ach ano, také v něm se odehraje jedna cituplně zbytečná scéna.

A metry tečou

Jenže to jsou v podstatě všechny. Skoro nad každou situací si člověk láme hlavu, jaký má vlastně účel, téměř v každém dialogu typu Pamatuješ, jak jsi mi přinesl toho Platóna? hledá marně smysl. Filmaři takové bezmocné vatě říkají "a metry tečou", v Ježíškovi však protečou celé kilometry nadarmo.

Obří dávku rádoby světového sentimentu lze přijmout jen tehdy, obrní-li se kino cynismem a snímek Přijde letos Ježíšek? pojme jako kvíz, zda se raněná srdéčka konečně sejdou a jestli po Ježíškovi dorazí i čáp. Smutný paradox. Ale pořád veselejší než film sám.