ze hry Dr. Emil Hácha

ze hry Dr. Emil Hácha | foto: Jakub Jíra

RECENZE: Příběh Emila Háchy je příběhem většiny lidí této země

  • 26
Já na Háchu, Hácha na mě je podtitul nejnovějšího představení brněnského Divadla Feste, které se hrálo i na letošním festivalu ...příští vlna/next wave....

Hra Dr. Emil Hácha je osmým dílem z cyklu tohoto divadla nazvaného Identita, který si v minulých představeních všímal například našeho vztahu k islámu či k německým sousedům, ale především k dosud zcela nereflektovaným vlastním dějinám.

Autoři textu Jakub Macek a Tomáš P. Kačer zvolili tentokrát příběh "loutkového" prezidenta, právníka Emila Háchy. Ten coby stárnoucí a nemocný muž podlehl výhrůžkám nacistických pohlavárů a podepsal v roce 1939 souhlas s německou okupací a zřízením protektorátu Čechy a Morava.

Válečná léta Háchova života jsou těžištěm představení postaveného na nápadu uspořádat nad Háchou improvizovaný soud, který by určil, zda má nárok být považován za tragického hrdinu.

ze hry Dr. Emil Hácha

Režisér Jiří Honzírek svěřil roli Háchy mladému Lubomíru Stárkovi, kterého v inscenaci "soudí" tři dramatické postavy: Shakespearův princ Hamlet (Václav Hanzl), Oidipus z antické tragédie (Jan Grundman) a hlavní postava z románu Williama Styrona Sofiina volba, která se má na osvětimské rampě rozhodnout, které své dítě nechá žít a které nechá odvést do plynové komory (Barbora Milotová).

Autoři však nesoudí apriorně morální selhání titulního hrdiny. Na otázku, zda je možné Háchovo "selhání" pochopit, odpovídají jednoznačně ano. Naše omilostnění člověka v tak strašlivém okamžiku historie, kdy ho jeho předchozí angažmá v právním státě první republiky nemohlo připravit na nacistickou krutost, inscenace neřeší, neboť je pro autory hry nabíledni.

Řeší jedno jediné, a dlužno podotknout, pro současnost to nejdůležitější: Naše předsudky vůči muži, kterému zvláště starší generace už dávno odepřely rozměr lidského příběhu a nechávají ho žít jen v plytkých odsudcích či ve výrazu háchovština, kterou si český národ snadno pomohl ze své obvyklé kocoviny obecné občanské kolaborace. A samozřejmě tak na různých tragických postavách "zapracoval" nejen po druhé světové válce.

ze hry Dr. Emil Hácha

Což patrně naprosto zmátlo i glosátory a recenzenty, kteří ve festivalovém bulletinu i v některých denících usoudili, že z historického hlediska nepřináší inscenace žádné nové informace. A navíc se jim zdála pro festival nejnovějších divadelních výbojů příliš polopatistická.

Jak vidno, byla polopatistická ještě málo, když přes krustu našich pomýlených morálních odsudků dosud k divákům nedolehlo, že příběh Háchy je jen o mnoho tragičtější variantou příběhů drtivé většiny lidí této země. Lidí, kteří často pod daleko menším tlakem než Hácha i za daleko menší "výhody" podali moci pac.

J. Macek, T. P. Kačer: Dr. Emil Hácha
Divadlo Feste Brno, režie J. Honzírek.
Hrají P. Gajdoš, J. Grundman, B. Milotová, délka 85 min.

Hodnocení MF DNES: 80 %