Doba, kdy byla elektronická taneční hudba něco nového, provokativního, co jen svou formou dovedlo zvířit emoce, už je dávno pryč. A na osmé studiové desce britské taneční legendy Underworld je to patrné asi nejlépe.
Dostala jméno Barking, tedy štěkání, ale dvojice Karl Hyde a Rick Smith na ní nejsou žádní zuřiví čoklové, ale spíš staří dobří domácí mazlíčci, kteří chtějí podrbat za uchem, a dokonce kvůli tomu kňučí i melodie.
I když se na nahrávce spojili s řadou jmen současné elektronické scény, nejsilnější zůstávají ve svých klasických momentech, v nichž mísí taneční beaty se specifickým mantrickým zpěvem Karla Hydea s takovou výdrží, až dojdou do euforického finále. Takovou charakteristickou písničkou je hned ta úvodní Bird 1.
Problém zlomeného beatu
Dále už se novinka začíná tříštit. A otázka, zda byla správným krokem producentská spolupráce například se známým jménem drum'n'bassové a dubstepové scény, jakým je High Contrast, nabírá na palčivosti. Zejména u jím produkované písničky Scribble si možná budete muset zkontrolovat, co to vlastně posloucháte za desku. Ani vyloženě popově použitá vokální linka, i když je charakteristicky zastřená, mnoho nenapoví.
Underworld na Rock for PeopleFamózní závěr festivalu |
Je samozřejmě dobře, že se Underworld snaží ani po čtyřiadvaceti letech hraní neustrnout. Na druhou stranu na novince místy ztrácejí tvář a rukopis. Ale hlavně jim to prostě tímhle způsobem příliš nefunguje. Jejich hudba zůstává zajímavější, když jsou věrni rovnému, repetitivnímu rytmu, podobně jako když jsou rockové legendy věrné svým stěnám kytarového aparátu a zvučným riffům.
Taková skladba Moon In Water zkrátka vyzní mnohem lépe, i když se jí všechny nové postupy vyhnuly. Ještěže takové deska má.
Nejvíc popová deska
Jako celek však není album Barking rozhodně žádný průšvih. Underworld na něm udělali důležitý krok ze své minulosti plné temnějších, atmosférických a leckdy mnoha minutami ubíjejících kompozic.
Vlastně je to nejspíš nejvíce popové a melodické album, jaké kdy natočili. Problém je, že zrovna na něm se ani nepřiblížili hitovosti své nejslavnější písničky Born Slippy .NUXX, kterou kdysi podpořili film Trainspotting. Sice na něm pořád zůstávají tanečními jistotami, ale už moc nezáří.
Underworld: Barking
CD, 459 korun
Hodnocení MF DNES: 60 %