RECENZE Perfect Days: I ženy mají dny plné radosti

12:36aktualizováno  12:36
Léta jsme romantické komedie neuměli, teď na ně máme hned dva specialisty. Po Jiřím Vejdělkovi baví Alice Nellis příběhem Perfect Days – I ženy mají své dny.

Z natáčení filmu Perfect Days

Skotská básnířka a dramatička Liz Lochheadová je vtipná dáma vyznávající lidské slabosti a životní nadhled. Hrou Perfect Days prý reagovala na výtku, že nedovede napsat nic, „co by skončilo dobře“. Happy end se jí natolik povedl, že vyprodané představení hráli v pražském Divadle Na zábradlí sedm let a pak jeho režisérka Alice Nellis natočila i filmovou verzi. Neméně zábavnou.

Z filmu Perfect Days (Ivana Chýlková)

Hrdinové romantických komedií se nutně z podstaty žánru chovají buď dětinsky – v pubertálním hollywoodském vzorci – nebo pošetile – ve zralém britském modelu. Nellis se nejen díky autorce vydala ostrovní cestou Bridget Jonesové nebo Lásky nebeské. Americká klišé neparoduje, ale něžně si s nimi pohrává. Příběh sice není novátorský od poslední výzvy pro mateřství po pletku zralé dámy s mladíkem jako v příbuzných Ženách v pokušení – ovšem právě jim se Perfect Days aneb Dokonalé dny podobají tím, že na rozdíl od hollywoodské sladkobolnosti dovedou důsledně shodit každičkou situaci hrozící sentimentem či melodramatem.

Perfect Days

Komedie ČR, 2011, 108 min.

Režie Alice Nellis.

Hrají Ivana Chýlková, Zuzana Bydžovská, Zuzana Kronerová, Ondřej Sokol, Vojtěch Kotek.

Hodnocení­: 70%

Maminka, gay a La Putyka Náladová epizodka eroticky žhavé Paříže s náhlou ledovou sprchou podá o hrdince v podání Ivany Chýlkové jasnou zprávu, tak jako titulky její televizní kadeřnické show s proměnami popelek v královny ve zkratce sdělí vše o prostředí, v němž se pohybuje. A oslava narozenin s trefně trapným „dárkovým“ striptýzem završí hrdinčinu podobiznu: nemá je s kým slavit. „Vem si ten sputnik,“ vyhazuje striptérův úbor. Načež jí zbude jen nádherně šťouravá maminka – zhrzená dárkyně příšerného svetru, jíž Zuzana Krónerová vzdává hold všem matkám světa, a kamarád homosexuál ve skvostně vyvážené kreaci Ondřeje Sokola beze stínu karikatury.

K jejich setkání využila Nellis vděčně divadelní La Putyku, kde se matka cítí nesvá, gay ve svém živlu a oslavenkyně strašně sama. Což platí i pro další setkání, kdy jí Bob Klepl coby exmanžel přivede svou milenku, „konceptuální studentku“ neboli Marthu Issovou, a kamarádka čili Zuzana Bydžovská se utápí ve vlastní ose oddaného muže, dvou dcer a znovunalezeného dospělého syna.

V takovém mikrosvětě hrdinka sotva potká ideálního tatínka pro své vysněné dítě – a Vojta Kotek v roli barmana, sladce gigolovský typ Colina Farrella, jenž okouzluje ve strhující hudebně-taneční show za barem i v soukromí, je zase moc mladý – a kdyby jen to.

Parádně zvládnutý žánr V uvolněné přirozené důvěrnosti Kotek přehrává i Vojtěcha Dyka z Žen v pokušení a spolu se Sokolem si říkají o titul komici roku. Nicméně čistá radost tryská ze všech hereckých výkonů počínaje etudami se snobskými křesly a konče černým humorem smíření „Babi poletí“.
Ano, ve vážnějších pasážích má film sklon ke žvanivosti – platí daň divadelní předloze. Je okatě, ač vkusně naleštěný, neboť žánr si žádá hezké lidi v hezkém prostředí, ne trhany z brlohů. Je efektnější, prodejnější, méně „český“, než bývalo u režisérky zvykem, což jí jistě vytknou. Jenže Nellis tentokrát točila žánr, ne vlastní výpověď, a zvládla to s plnou parádou.

Soundtrack Perfect Days je zároveň novým albem Circusu Ponorka

Jako další řadové album pojal písničkový soundtrack k novému filmu Alice Nellis Perfect Days skladatel a muzikant Jan Ponocný, působící ve svém jednočlenném projektu Circus Ponorka.

Circus Ponorka

Circus Ponorka

"I když se jedná – na naše poměry – o "velký" film, tedy od uznávané režisérky a se známou herečkou Ivanou Chýlkovou v hlavní roli, rozhodl jsem se, že vydám jeho soundtrack v podstatě sám, ne u žádné takzvané velké firmy, i když nějaké možnosti byly. Aspoň mi do toho nikdo nekecal," řekl iDNES.cz Jan Ponocný. Na vydavatelské spolupráci se tedy dohodl s malým alternativním vydavatelstvím Faust Records.

Nové album natočil ve vlastním studiu, nazpíval a nahrál většinu nástrojů sám. Pozval si jen několik hostů, například zpěvačky Alexandru Langošovou (November 2nd) a Kláru Vytiskovou (Toxique) nebo slovenského bluesového zpěváka Nora Červenáka, který svým nezaměnitelným chraplákem zpíval už ve starším filmu Alice Nellis Tajnosti hit skupiny Buty Jednou ráno.

"Jsem rád, že jsem mohl při natáčení zůstat u svého tak trošku 'pankáčského' přístupu. Alice Nellis si dokonce v několika případech vybrala do filmu i demo verze. Ale ani v těch 'studiových' se moc naleštěného zvuku posluchači nedočkají. Přestože si myslím, že to, co dělám, je normální pop, u nás asi dál zůstanu v 'undergroundu'," říká Ponocný.

Jan Ponocný na sebe poprvé upozornil na začátku 90. let v kapele Nahlas Ivana Hlase. Posléze s v Praze žijícím Američanem Bradleym Strattonem založil velmi populární kapelu Circus Praha. Po Strattonově návratu do USA se začal Ponocný věnovat především skladatelské a producentské kariéře. Jako kytarista koncertuje s Miroslavem Žbirkou a Vaškem Koubkem. Circus Ponorka je jeho autorský a interpretační projekt. (ob)

Trailer k filmu Tvář vody

Za Tvář vody, fantaskní pohádku pro dospělé, v níž se potkali Sally Hawkinsová a Michael Shannon, dostal režisér Guillermo del Toro v letošních Benátkách...  celý článek

Upoutávka k seriálu Až po uši 2