Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Patti Smith si umí na pódiu s grácií i odflusnout

  8:55aktualizováno  8:55
Vyprodaný sál pražského Divadla Archa pohltila atmosféra ikonického alba Horses. Americká punkerka Patti Smith na turné k oslavám čtyřiceti let od jeho vydání nevynechala ani ostatní hity.

Patti Smith přehrála 5.8. 2015 v pražském divadle Archa svůj kultovní debut Horses. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Byla to však zejména právě ona intenzivní atmosféra podpořená pestrostí hudebního výrazu Patti Smith, co dávalo večeru směr a zanechalo dojem. Schopnost osmašedesátileté zpěvačky v jednu chvíli rozpumpovat sál ryčnou rockovou písní a ve vteřině jej i sebe ztišit a umlčet do takřka ambientního klidu, které nikdo nenaruší ani hlesnutím, protože jí všichni oddaně visí na rtech, je skutečně šamanská.

Patti Smith

5.8. 2015, Divadlo Archa, Praha

Hodnocení­: 90%

Koncert měl očekávaný průběh. Na začátku zazněla kompletně deska Horses a ukázalo se, že i když vznikla v jiné době a čase, je z těch, které hudebně přetrvaly. Litanickým pasážím, které na albu jsou, navíc Patti Smith dokázala přidat svou pódiovou nespoutaností na intenzitě a tím i prožitku. Dokonce když nemohla jinak a v proudu slov, kterých je tolik, že kvůli nim měla tahák v ruce, si potřebovala lidově řečeno odflusnout, udělala to s jistou agresivní grácií, která přesně zapadla do nálady večera, jenž v sobě měl křehkost i divokou nespoutanost.

Výmluvný byl zejména závěr bloku věnovanému albu Horses. Takřka stadionový refrén skladby Gloria s Patti Smith nadšeně opakoval celý sál, zlom do Elegie, v níž na seznam mrtvých „přibyla” třeba zpěvačka Amy Winehouse, dal rozverné náladě pár facek. Díky prožitku Patti Smith na hranici zpěvu a procítěné recitace běhal sálem i v těch současných parnech mráz a záhy marně hledal volná záda.

Fotogalerie

Po Horses už přišlo uvolnění a čirá zábava. Patti Smith předvedla směsku skladeb od Velvet Underground a za sborového zpěvu spěla k závěru, který patřil zejména hitům Because The Night, který v refrénech spíš odřvala než odzpívala, a People Have the Power. Když jako přídavek nasadila předělávku slavné My Generation od The Who, její muzikanti (mimochodem s ní jsou stále kytarista Lenny Kaye a bubeník Jay Dee Daugherty, kteří v roce 1975 Horses natáčeli) už do nástrojů vysloveně řezali a užívali si to. I ten největší pochybovač v publiku musel uznat, že byl právě svědkem skvěle vymyšleného, zahraného a prožitého koncertu, ke kterému je se dá máloco dodat, protože na něm zůstala nejpodstatnější samotná hudba.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Boris Carloff
VIDEO: Boris Carloff obaluje melancholii vokály a syntezátory

Hudebník a producent Boris Carloff vydává album The Solipsist, o němž tvrdí, že je jeho nejelektroničtější a zároveň nejpísničkovější. Zároveň vypouští klip ke...  celý článek

Kapela Inekafe
VIDEO: Slovenští Inekafe se v klipu vydávají na neznámou planetu

Skupina Inekafe letos oslavuje 22 let existence. Při té příležitosti vydává kompilaci největších hitů, připravuje se na prosincové česko-slovenské turné a...  celý článek

Nový šéfdirigent České filharmonie Semjon Byčkov
Dojal mne zármutek hudebníků, říká nový šéf filharmonie Semjon Byčkov

Česká filharmonie má nového šéfdirigenta po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Stal se jím světoznámý rusko-americký umělec Semjon Byčkov, který dnes podepsal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.