Anne Sofie von Otter a Brad Mehldau

Anne Sofie von Otter a Brad Mehldau | foto: Richard Dumas

RECENZE: Operní diva Sofie von Otter má cit i pro Beatles

  • 0
Na úterní koncert festivalu Struny podzimu přišlo do Obecního domu různorodé obecenstvo. Někteří diváci možná od společného vystoupení operní hvězdy Anne Sofie von Otter, jež mimo jiné natočila písničky Abby, a amerického jazzového pianisty Brada Mehldaua očekávali popový "úlet".

Anne Sofie von Otter a Brad Mehldau: Love Songs (obal alba)Ve skutečnosti oba umělci předvedli v podstatě "vážnohudební", a nutno dodat, že i dramaturgicky náročný, písňový večer, byť postupně rozvolňovaný. Elegantně se přenesli od Griega, Sibelia, Brahmse nebo Richarda Strausse až po filmovou hudbu. Ostatně i Mehldauovy vlastní opusy, které zazněly v druhé polovině a které vznikly přímo pro Otterovou, spíše následují tradici klasické písně, byť ozvláštněnou rytmickými a harmonickými postupy jazzmana.

Švédská diva byla celou svou uměleckou kariéru ve formě – a je v ní i ve svých pětapadesáti letech. Nikdy nepřehrávala gesty ani hlasem – a nedělá to ani dnes. Zůstal jí neotřesitelný technický základ zpěvu, "vypravěčský" talent, vtip, ironie a nestrojený osobní šarm, s nímž některé písně představila publiku.

Především má však vkus, s nímž přistupuje ke všemu, co dělá, včetně výběru uměleckých partnerů. Mehldau k nim patří, ostatně jako sólista dvou skladeb od Brahmse dokázal, že si dokáže poradit i s čistou klasikou.

V závěru došlo na písničky Jacquesa Brela a Joni Mitchellové, na Blackbird od Beatles nebo na melodie z filmů Bagdad Café a Sound of Music. Vše bylo podané neokázale a intimně, s citem pro míru a pochopitelně bez mikrofonu. Otterová prostě ukázala, že i crossover je umění, pakliže se umí dělat.

Hodnocení MF DNES: 80 %