Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Suzanne Vega cituje 50 Centa, ale jinak zůstala věrná písni

  17:00aktualizováno  17:00
Nová deska, se kterou americká písničkářka Suzanne Vega přichází po sedmi letech, neznamená v kontextu její tvorby žádné velké změny. Základem alba, nazvaného Tales from the Realm of the Queen of Pentacles, zůstávají obyčejné, na kytaře postavené písničky a samozřejmě její specifický, za každou cenu klidný, pološeptaný zpěv připomínající až básnický přednes.

Suzanne Vega v Malostranské besedě v Praze (6. 11. 2012) | foto: Ája Dvořáčková

Což ostatně ještě podtrhují texty. Jistou (ne nepříjemnou) nevýraznost a strnulost, kterou v sobě má její alt a to, jak s ním pracuje, dohání klidem, jenž z jejích písniček čiší, i když v nich přitvrdí.

Patrné je to zejména v "nejhitovější" písni alba I Never Wear White, ve které Suzanne Vega zpívá, že bílá je pro panny a nevěsty a černá pro básníky tmy. I když se pod refrénem tříská do kytar a postupným vývojem písnička přiostřuje, má to v sobě jako celek spíš jemnou poezii než agresivitu.

Jen dodat filmové titulky

Na albu se otisklo, že je Suzanne Vega natočila v důvěrně ověřených "kulisách", tedy s lidmi, se kterými spolupracuje už dlouho.

Mezi ty patří i producent Gerry Leonard, s nímž společně pomáhala najít nový zvuk i tuzemskému Čechomoru, jehož častým hostem u nás v posledních letech byla. Leonard, který je na albu uveden i jako spoluautor písniček, je známý budováním a gradováním zamlžené, až filmové atmosféry.

Tales from the Realm of the Queen of Pentacles

Autor:

CD, 399 Kč

Hodnocení­: 70%

Ve spojení s projevem a hudebním viděním Suzanne Vega to jde dohromady dobře, jak ukazuje třeba smyčci umocněné finále skladby Jacob and the Angel, která si z počátku vystačila jen s tleskáním.

Hiphopová výpůjčka

Než chvíle, kdy Suzanne Vega na jistotu dělá, co jí vždycky šlo, je však zajímavější, když vystoupí mimo svoji pohodlnou zónu a zkusí to jinak. To se týká zejména písničky Don’t Uncork What You Can’t Contain, v níž se Suzanne Vega dopouští vtipu na druhou.

Nejen její slavná píseň Tom’s Diner se totiž stala v osmdesátých letech zájmem hiphopových umělců, kteří na motivech z ní tvořili svoje skladby. Vega teď po letech v písničce stejným způsobem "cituje" někdejší hit Candy Shop od rapera 50 Centa a výsledkem je patrně nejenergičtější skladba jejího osmého řadového alba. Dalo by se o něm vlastně napsat, že až na tenhle moment je v jádru trochu nevýrazné, jenže to by jako celek nesmělo mít takovou atmosféru.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kryštof (Stadion Evžena Rošického, Praha, 16. září 2017)
RECENZE: Kryštof na stadion patří, jen se nemuselo tolik mluvit

Kapela Kryštof si splnila sen. Jeden a půlkrát, když v sobotu vyprodala a v neděli slušně zaplnila Stadion Evžena Rošického na pražském Strahově. Richard...  celý článek

Z koncertu Ringo Starr & All Starr Band, Praha, 29. 6. 2011 (na snímku Ringo
RECENZE: Ringo Starr vydal nejlepší desku za poslední roky

Ne že by nebylo zajímavé, kdyby někdejší bubeník Beatles natočil po desetiletích čistě country album, navíc přímo v jeho kolébce Nashvillu, jak měl v plánu....  celý článek

Aneta Langerová ve filmu 8 hlav šílenství
Netradiční filmový soundtrack nabídne první duet Langerové a Dusilové

Vladivojna La Chia vydá další ze svých netradičně pojatých filmových soundtracků. Po hudbě a písním k filmu Nevinnost a seriálu Až po uši tentokrát připravila...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.