RECENZE: Noční pád je skvělý špionážní román o katastrofě letu TWA 800

16:31aktualizováno  16:31
Kniha Zlín vydává jeden z nejlepších špionážních románů. Nelson DeMille se ve své knize Noční pád vrací ke katastrofě letu číslo 800, při níž zemřelo 230 lidí.

Obal českého vydání knihy Noční pád | foto: Kniha Zlín

Špionážní román Noční pád vyšel v roce 2004, ale odehrává se v létě roku 2001, kdy si Amerika připomínala páté výročí leteckého neštěstí známého jako Let TWA 800. Důležité datum. Protože v knize se často mluví o teroristech.

Třeba i o Usámovi bin Ládinovi, který už měl tou dobou na svědomí desítky mrtvých z teroristických útoků v Tanzanii a Keni a také smrt pěti vojáků a sedmnácti námořníků americké armády z dalších atentátů. Hlavní hrdina John Corey se ptá své manželky Kate, která slouží u FBI: „Odešel na odpočinek?“ A ona odpovídá: „Na to bych nesázela.“ Slova, která mají dnes úplně jiný rozměr.

Příliš mnoho svědků

DeMille připomíná, že na Světové obchodní centrum zaútočili teroristé už dřív, v roce 1993 zaparkovali blízkovýchodní atentátníci v podzemních garážích centra dodávku napěchovanou výbušninami, jejichž exploze zabila šest lidí a dalších tisíc zranila. „Šlo o vůbec první útok zahraničních teroristů na americké půdě. Taky to pro nás měl být budíček, jenže ho všichni přeslechli,“ říká John. Budíček, který pár týdnů po téhle promluvě srovnal obě věže Světového obchodního centra se zemí, už se přeslechnout nedal. A tvoří očekávatelný závěr knihy.

Číst román Noční pád připomíná objevné retro, i když teroristický útok je jen jednou z vyšetřovacích verzí. Celý se točí kolem zastaveného vyšetřování tragédie letu číslo 800, který v roce 1996 vybuchl několik minut po startu z Kennedyho letiště a jehož trosky se zřítily blízko pobřeží do moře.

E-kniha ke stažení

E-knihu Noční pád si můžete stáhnout do vašich čteček a tabletů za 229 Kč na Knihy.iDNES.cz.

Komise FBI i CIA uzavřela vyšetřování nehody jako mechanickou závadu na letadle, jenomže tohle vysvětlení působilo od začátku nedůvěryhodně. Bylo tu příliš mnoho očitých svědků, kteří spatřili, jak k letounu před výbuchem stoupá ohnivá střela. Včetně veterána z Vietnamu, který viděl střely země-vzduch mnohokrát za život a ví, jak vypadá sestřelené letadlo, byť dopravní.

Skeptik nejtěžšího kalibru

Noční pád vychází ze skutečných událostí a je víc než věrohodný. Nelson DeMille pečlivě posbíral fakta, prošel stovky stran záznamů o tragédii, zvažoval všechna pro a proti, radil se s odborníky na letectví i na terorismus. Oficiální verze závěrů vyšetřování má dodnes mouchy, ale stejně tak není možné dát za pravdu za vlasy přitaženým konspiračním teoriím. I proto je DeMillův hrdina skeptik nejtěžšího kalibru. Nevěří nikomu, nespoléhá na intuici, rozporuje každou větu, vrací se ke svědkům. Jeho dialogy s nimi jsou úmorné. Přesto dokáže DeMille k pětisetstránkové knize plné přímých řečí čtenáře připoutat. I proto, že fakta kolem tragédie letu číslo 800 u nás málokdo zná, na rozdíl od amerického publika.

Noční pád

Nakladatel: Kniha Zlín

Hodnocení­: 80%

V Calvertonu nedaleko od pobřeží v obřím hangáru tehdy dokonce znovupostavili havarované letadlo, víc než milion kusů trosek vyzvedli potápěči z mořského dna, některé se dostaly až do čtyřicetimetrové hloubky. Stroj pak znovu poskládali, podařilo se shromáždit devadesát procent úlomků včetně ohořelých koberečků, sedadel, kusů křídel i trupu stroje. Přesto těch nejdůležitějších deset procent chybí. „Žádnému týmu, který na tom projektu dělal, nemůže nikdo nic vyčíst. Vymykalo se to veškerým standardům. Pro obor to byl průlom, přepsali pravidla toho, jak se letecké havárie mají vyšetřovat. Jediné dobro, které z té tragédie vzešlo,“ tvrdí John. Přesto zůstaly pochybnosti a případ je v povědomí americké veřejnosti dodnes veden jako nedostatečně vyřešený.

Povedený pár

Sám DeMille má pozoruhodný osud - sloužil ve Vietnamu, přednášel na univerzitě, získal tři čestné doktoráty a tři medaile za statečnost. Vyrostl na Long Islandu a zná v těch místech každý kámen. Včetně Moricheské zátoky, do níž se zřítil onen nešťastný boeing s 230 pasažéry na palubě. Nejprve psal o obyčejných policistech z New Yorku, pak se pustil do špionážních thrillerů. V teroristických útocích se vyzná, jeho Odvetný úder, který vyjde v nakladatelství Kniha Zlín na podzim, už přímo reaguje na jedenácté září.

Dvojicí vyšetřovatelů tu budou opět John Corey a Kate Mayfieldová, ostatně Coreymu věnoval DeMille šest románů. Mimochodem hodně povedený pár. Na nic si nehrají, ona se od něj naučila slušně klít a on díky ní občas připustí, že z podezřelého je lepší přiznání dostat bez použití násilí. Navíc leží v žaludku kravatám z FBI i CIA, protože při hodnocení práce agentů nepoužívá žádné superlativy. Jeho práce má daleko k hollywoodským honičkám, tady se mluví, mluví a zase mluví. Dokud není obraz skutečnosti kompletní.

DeMilleho knih se po světě prodávají miliony, patří k tomu nejlepšímu ze svého žánru.

Velká část děje knihy V šedých tónech se odehrává v sovětském gulagu.
RECENZE: Když musí dítě sát krev. Zulejku otroctví nezlomí ani v pustině