Piotr Beczala

Piotr Beczala | foto: San Diego Opera

RECENZE: Nejlepší „český“ tenor pochází až z Polska

• 0
Pomalu a nenápadně, stranou velkého mediálního zájmu, leč vytrvale a spolehlivě si v minulých letech vybudoval kariéru tenorista Piotr Beczala. Jeho nové CD Slavic Opera Arias stojí za pozornost.

Piotr Beczala: Slavic Opera Arias (obal)Čtyřiačtyřicetiletý Polák dnes patří bezesporu do absolutní světové špičky, což mohlo před nějakou dobou posoudit i publikum přenosů z newyorské Metropolitní opery, které bylo svědkem Beczalova rychlého záskoku za Rolanda Villazóna v Lucii z Lammermooru. Přes první angažmá v rakouském Linci se Beczala dostal do opery ve švýcarském Curychu, kde vyzrál v pěvce světového formátu.

Jasný lyrický tenor

Album Slavic Opera Arias (Slovanské operní árie), které vydala firma Orfeo, stojí za pozornost hned z několika důvodů. Předně je tu Beczalův hlas - krásně otevřený a jasný lyrický tenor, přitom dostatečně "svalnatý", s plným, bohatým zvukem, snadno a elegantně se pohybující a stoupající do výšek. Ve své přirozenosti a lehkosti se jeho zpěv poslouchá vyloženě příjemně. Stejně tak i doprovod Polského rozhlasového symfonického orchestru, který řídí Lukasz Borowicz.

Navíc je i co objevovat. Beczala totiž CD sestavil nejen ze známých kusů, jako je Evžen Oněgin nebo Piková dáma, ale i z ruských a zvláště polských oper, které se ve světě téměř či vůbec neuvádějí. To je případ Stanislava Moniuszka, který aspoň žije v povědomí coby polský národní autor, zatímco jména jako Wladyslaw Zelenski nebo Feliks Nowowiejski nepřekračují hranice Polska. Tím víc ovšem posluchač postrádá překlady textů v bookletu.

Zpívá i Dvořáka

Pro našince jsou přirozeně nejzajímavější dvě ukázky z českých oper. Pomineme-li cizí přízvuk a menší cit pro slova, který nečeským pěvcům v českých operách tolerujeme (zvlášť když nepracují s českým dirigentem), tak Jeník z Prodané nevěsty je zazpíván s něhou i vervou.

Snad ještě lepší je Princ z Dvořákovy Rusalky, v němž dnes Beczala těžko hledá konkurenci. I tady předvádí širokou zvukovou paletu, která mu dovoluje se samozřejmostí střídat jemnou lyriku s mužně-dramatickými ataky. Obě role Beczala zpívá na světových jevištích. Ostatně jak se sluší na nejlepšího českého, respektive "českého" tenora.

Piotr Beczala: Slavic Opera Arias
CD, cena 400 korun
Hodnocení MF DNES: 90 %