1. cena Portrét: Jiří Doležal, volný fotograf. Stopy paměti, odpůrci a lidé postižení nacistickou a komunistickou totalitou na Olomoucku, březen –srpen 2010

1. cena Portrét: Jiří Doležal, volný fotograf. Stopy paměti, odpůrci a lidé postižení nacistickou a komunistickou totalitou na Olomoucku, březen –srpen 2010

RECENZE: Nad banálností některých snímků Czech Press Photo zůstává rozum stát

  • 14
Pořadatelé výstavy na pražské Staroměstské radnici vytvořili chaotickou změť snímků, které fotografickou soutěž vyhrály, i těch, jež se na předních místech neumístily. A výsledek není přesvědčivý.

V oficiálně nevyhlášené, ale na Staroměstské radnici v Praze čile praktikované soutěži nacpat do tohoto prostoru co nejvíc fotografií překonala akce Czech Press Photo (CPP) sama sebe, což se po zkušenostech z jejích minulých ročníků zdálo už prakticky nemožné.

OBRAZEM: Vítězové CPP 2010

Ale ne, dokázali to! Do každičkého koutu natlačili pořadatelé snímky a přidali k tradičnímu přízemí a prvnímu patru i sklepní prostory, kam umístili práce Milana Jaroše z Respektu, které vytvořil v rámci Grantu Prahy, jehož udělování je tradiční součástí CPP. Ve sklepeních mohou snímky aspoň instalačně dýchat, nevytlačují se vzájemně, zato jsou však mizerně nasvícené. Ale chabé osvětlení charakterizuje celou výstavu.

Letitý chaos

V této recenzi nehodnotíme úroveň vítězných fotografií, pouze konstatujeme, že v rámci historie CPP považujeme letošní kolekci oceněných snímků za lepší průměr. Zde se pozastavujeme nad tím, že porotou oceněné práce - vyjma absolutního vítěze, který získal titul Fotografie roku - nejsou instalačně zdůrazněné tak, aby si návštěvník z kompozice výstavy mohl udělat rychlou a přesnou představu o jednotlivých kategoriích.

Czech Press Photo 2010 - Martin Bandžák: Dívka hospitalizovaná v nemocnici se zraněným okem a tváří při  zemětřesení, Port-au-Prince, Haiti, únor 2010

Czech Press Photo 2010 - Martin Bandžák: Dívka hospitalizovaná v nemocnici se zraněným okem a tváří při zemětřesení, Port-au-Prince, Haiti, únor 2010

1. cena Aktualita: Jan Šibík, Reflex. Rabování a násilí po zemětřesení, Port-eu-Prince,  Haiti, leden 2010

1. cena Aktualita: Jan Šibík, Reflex. Rabování a násilí po zemětřesení, Port-eu-Prince, Haiti, leden 2010

Ovšem kategorie jsou na panelech roztroušené a promíchané. Základní příčina chaosu v expozici CPP je zřejmá a letitá: potřeba pořadatelů představit nejen vítěze, nýbrž dát „nazobat“ co největšímu počtu zúčastněných fotografů, protože pestrost spíše přiláká davy diváků i hojnost příštích účastníků.

Bez textu jen vyprázdněná póza

Malá vybíravost pořadatelů na druhou stranu dává poznat, co někteří profesionální, léta v médiích působící fotografové jsou také do soutěže schopni poslat. Nad banálností jistých záběrů zůstává rozum stát, vždyť u některých jde i v rámci běžného časopiseckého provozu sotva o průměr. A znovu se na Staroměstské radnici ostře potvrzuje nepříjemná pravda. To, co v barevném periodiku vyhlíží v sousedství písmen efektně, energicky a třeba i podmanivě, se při přenesení do výstavních prostor velmi často mění ve vyprázdněnou pózu.

1. cena Příroda a životní prostředí: Stanislav Krupař, Reflex. Oheň na vsi (Požáry v Rusku), Krjuša, Rjazaňská oblast, 12.-13.8.2010

Jenže když toto tvrdíme, uplatňujeme na Czech Press Photo kritéria, která většina publika zkrátka nevyžaduje. Protože ta k CPP přistupuje tak, že se vydá podívat na fotky a lidi, které už tak trochu zná z novin a časopisů.

Nicméně to, že pořadatelům Czech Press Phota tahle strategie dobře funguje, ještě neznamená, že ji musíme akceptovat.

Czech Press Photo 2010
Staroměstská radnice, Praha. Otevřeno denně od 10 do 18 hodin. Vstupné 100, snížené 60 korun, školní výpravy 20 korun/osoba, trvá do 31. ledna 2011
Hodnocení MF DNES: 30 %

, Kavárna