Z výstavy Miroslav Tichý: Podoby pravdy

Z výstavy Miroslav Tichý: Podoby pravdy | foto: Miroslav Tichý

RECENZE: Na pražské radnici vystavuje osobitý umělecký voyeur Tichý

  • 5
Staroměstská radnice v Praze otevřela výstavu, o které by se mělo mluvit. Své práce tu má Miroslav Tichý, fotograf z moravského Kyjova, který sklízí v posledním desetiletí uznání jak doma, tak v zahraničí.

Aktuální počin to potvrzuje: jednak úrovní vystavených prací, jednak faktem, že ji připravil Gianfranco Sanguinetti, italský esejista a sběratel umění.

Pro Tichého je erotika alfou i omegou

Sanguinettiho role je v celém projektu klíčová – vystavené fotografie totiž pocházejí z jeho sbírky. A nejen to. Sanguinetti, někdejší člen Situacionistické internacionály a blízký spolupracovník filmaře a filozofa Guye Deborda, je autorem katalogu, který právě vydalo nakladatelství Kant.

K výstavě Miroslav Tichý: Podoby pravdy

V průvodním textu nešetří chválou, v souvislosti s letos čtyřiaosmdesátiletým Tichým jmenuje originalitu, modernost, výlučnost, nekomerčnost, ale také skandálnost – a řadí tohoto fotografa k "dlouhé středoevropské tradici erotického umění".

Pro Tichého fotografické dílo, které vznikalo od konce šedesátých do počátku devadesátých let, je erotika alfou i omegou. Tématem jeho černobílých snímků jsou takřka výhradně ženy – různého věku, proměnlivé fyziognomie, kráčející ulicemi města, posedávající na lavičkách v parku, vystavující svá častokrát polonahá těla na plovárně.

K výstavě Miroslav Tichý: Podoby pravdy

Jejich pózy jsou přirozené, jejich gesta a výrazy překvapivě spontánní.
Tichý totiž fotil své objekty tak, aby o něm nevěděly: tiše a ve skrytu, a nadto aparáty, které si sám doma postavil. Odtud se dostaly do jeho snímků jednak různé kompoziční nedostatky, jednak technické kazy a neostrosti.

Riskoval kriminál nebo svěrací kazajku

Můžeme tedy mluvit o Tichém jako uměleckém voyeurovi, kterému nešlo nikdy o výsledek, ale vždycky o prožitek chvíle. O závratný okamžik, kdy se v hledáčku jeho kamery objevil "úlovek", který stál za zvěčnění: ženské nohy, zadek, ňadra.

K výstavě Miroslav Tichý: Podoby pravdy

Bylo to ovšem dobrodružství na hraně: Tichý podnikal své výpravy na maloměstě, s přístroji leckdy bizarních tvarů, notabene v normalizačním dvacetiletí, kdy státní aparát ordinoval jakýmkoli "zvrhlíkům" buď věznici, nebo svěrací kazajku.

Miroslav Tichý tohle riziko přestál. Výsledkem jsou možná skandální, ale každopádně originální, moderní a výlučné fotografie.

Miroslav Tichý: Podoby pravdy
Staroměstská radnice, Praha. Otevřeno denně kromě pondělí 10–18h Vstupné 40 korun, trvá do 6. března
HODNOCENÍ 100%