RECENZE: Muzikál Trhák vzdal hold filmové předloze, sehnal známé herce
V záplavě letošních adaptací slavných látek do muzikálové podoby tvůrci Trháku jako jedni z mála plně přiznávají, že jejich cílem v podstatě bylo převést slavný film z roku 1980 na divadelní prkna. Případně mu vzdát jakýsi hold.
Producent díla Daniel Hádl má k němu dokonce osobní vztah, muziku k filmu totiž psal jeho otec Vítězslav. Raná látka autorské dvojice Smoljak–Svěrák se k takovému zpracování navíc přímo nabízí díky bohaté hudební složce, z níž některé písně doslova zlidověly.
Z tohoto pohledu má muzikálový Trhák velkou výhodu. Divák se vedle děje nemusí prokousávat neznámými texty a melodiemi, mnohem snáze se tak při poslechu songů jako Nech brouka žít či Když dítě škrtne zápalkou přikloní na stranu tvůrců.
Známá hudba a známé písně však nejsou vše, o tom se ostatně mohou diváci přesvědčit návštěvou většiny takzvaných „hitmuzikálů“, kde poslepováním písní známého interpreta jen málokdy vznikne kompaktní dílo. V sebelehčím muzikálu se totiž nesmí zapomínat na divadlo.
Na Broadwayi to naštěstí věděli, respektive toho doslova využili. Zatímco si filmová verze utahuje z natáčení filmu, divadelní si bere na paškál přípravu muzikálu. Lehký dějový posun tak publikum dostává doprostřed příprav nového kusu pro pódia.
Dále to už všechno známe: fanfaronský režisér Kohoutek se snaží dostat z předlohy to nejlepší, zatímco nesmělý scenárista Jíša se nestačí divit, co se s jeho sondou do vesnického života stalo. A producent Šus nad tím vším zuří, trhá košile a marně počítá vyhozené peníze.
Broadwayi se do hlavních rolí povedlo obsadit známá herecká jména. Další velkou výhodou látky totiž je, že žádná z ústředních postav nemusí příliš zpívat, vše obstarávají herecké sbory či menší role. Herci zde jsou tedy skutečně od toho, aby hráli.
Nejvýraznější part si pro sebe zabral Miroslav Etzler. Proti svému filmovému protějšku, kterého Ladislav Smoljak ztvárnil spíše jako popleteného umělce, je Etzler v roli Kohoutka energičtější, ráznější a ukřičenější. Hercův drajv, který vtipně souzní s faktem, že Etzler v současné době sám zkouší režisérské řemeslo, trochu zastiňuje Smoljakovo nenásilné podání, typickou deklamaci a poetiku.
Na druhou stranu je plus, že se Etzler nesnaží o marnou nápodobu, která by stejně nevyšla. Herec se tak do role opírá od prvního setkání s Jíšou, ale jeho energičnost postrádá gradaci, takže časem se trochu omrzí. Zato Josef Polášek, který má v roli Jíši podstatně snazší úlohu, se více blíží nešťastnému výrazu filmové verze v podání Zdeňka Svěráka.
TrhákDivadlo Broadway premiéra 25. října 2018 režie: Radek Balaš hrají: Iva Kubelková / Alžbeta Stanková, Peter Pecha / Robert Urban, Martin Dejdar / Petr Vondráček, Josef Vojtek / Bořek Slezáček, Dana Morávková / Sandra Pogodová, Miroslav Etzler / Oldřich Navrátil, Václav Kopta / Josef Polášek, Igor Bareš / Tomáš Racek, Jaromír Nosek / Lukáš Pečenka, Josef Carda / Michal Kavalčík a další |
I v ostatních úlohách se diváci dočkají známých jmen, Martin Dejdar, Josef Vojtek či Iva Kubelková však mají jen menší role, což je v některých případech dostačující, v jiných na škodu. Výraznější part má ještě Dana Morávková jako listonoška, ke které směřuje vtip, zda nezmešká natáčení Ordinace. Tvůrci se vůbec nebáli Trhák opatřit současnými narážkami. „Tohle se hodí na předávání státních vyznamenání či do cirkusu,“ zvolá třeba režisér.
Filmový Trhák, přiznejme si, nepatří k tomu nejlepšímu, co dvojice Smoljak a Svěrák vytvořila. Lehkou komedií s ještě lehčími písněmi se tehdy pokusili vyrovnat s normalizačním požadavkem na nenáročnou komunální tvorbu.
Dobový aspekt však nyní vymizel, takže muzikálový Trhák musíme brát opravdu jako důstojnou oslavu jednoho zvláštního snímku. Teď je jen otázka, zda si jeho fanoušek raději postopadesáté nepustí originál. Pokud však do divadla vyrazí, zklamán nejspíš nebude.
Tipy z televizního programu
Recenze: Inferno 55 %, Monstra vs. Vetřelci 60 %, Všechno, všude, najednou 55 %, Kurýr: Restart 40 %, Nevědomí 65 %, Odstřelovač 50 %, Rezistence 40 %, Kingsman: Zlatý kruh 65 %, Muž ve stínu 60 %, Bílý bílý den 60 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Česko na grilu, James Bond
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, To se vysvětlí, soudruzi!, Boží mlýny, Iveta
Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let
Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil...
Zbrojířka filmu Rust půjde do vězení za zabití na 1,5 roku. Viník je Baldwin, míní
Sedmadvacetiletá Hannah Gutierrezová-Reedová, která dohlížela na bezpečnost zbraní při natáčení...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KVÍZ: Jak dobře se orientujete ve filmech a rolích Rudolfa Hrušínského?
Stačil mu jeden pohled a vyjádřil všechno, co si jeho postava v danou chvíli myslí. Rudolf...
Plačící Palestinka objímající svou mrtvou neteř je snímkem roku
Fotografií roku se podle prestižní soutěže World Press Photo stal snímek zachycující Palestinku...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Vystupovat v Praze je často za trest. Lidé jsou tam zpovykaní, říká brněnský komik
Premium Říká, že je cholerik a je snadné ho vytočit. Umí si však vystřelit sám se sebe a je přesvědčený, že...
Společnost mučených básníků. Zpěvačka Taylor Swift vydala nové album
Potřebovala jsem ho natočit, je to album, které mě zachránilo. Takto zpěvačka Taylor Swift...
Knihou roku je Hella. Cenu čtenářů má Moravec, v humoru uspěla Macháčková
Knižní svátek Magnesia Litera v pondělí večer vyvrcholil předáváním cen. Knihou roku se stal román...
Čtení jsem nenáviděla. Autorka dětské fantasy o boji s dyslexií i námětech knih
Premium Říká, že dobré náměty se válejí na ulici. Že se jenom stačí rozhlížet kolem sebe a nechat příběhy,...
Smrtelné hříchy pěvkyně Kožené. Česká filharmonie odtajnila sezonu
Semjon Byčkov zahájí na podzim sedmou sezonu na pozici šéfdirigenta České filharmonie. Na postu...