Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Motýlí efekt v Rudolfinu? Tak trochu bez efektu

  14:36aktualizováno  14:36
Šest současných malířů vystavuje v pražské galerii Rudolfinum v rámci akce s názvem Motýlí efekt? Z pěti Čechů a jednoho Slováka je nejmladší Adam Štech a Vladimír Véla, oba se narodili v roce 1980. Nejstaršímu, Jiřímu Petrbokovi, bylo loni padesát. Doplňují je Martin Gerboc, Daniel Pitín a Lubomír Typlt. Většina z nich má jméno a hravě by obstáli v Rudolfinu samostatně. Jak si však rozumí dohromady?

Dílo Lubomíra Typlta na výstavě Motýlí efekt? | foto: Galerie Rudolfinum

Výstava si dala za cíl otevřít "otázky možností malířské reflexe dnešní doby". Zaštiťuje se přitom pojmy jako "dramatizace obrazu", "různosměrná dekonstrukce celku" nebo "defragmentace obrazu". Název sám pak odkazuje k představě jakési celoplanetární sítě vztahů, kde i sebemenší akce vyvolá reakci. Jenže na tohle žonglování se za umným pojmoslovím, které má snad navodit zdání důležitosti nebo výjimečnosti projektu, není divák moc zvědavý. Co má vlastně šanci v Rudolfinu vidět?

Šestice autorů má k sobě spíše blízko, než že by se podstatně lišili. Čtyři z nich pracují vlastně na příbuzném poli: Typlt, Štech, Petrbok i Gerboc si osvojili razantní, někdy až agresivní výraz, napojený na tradici expresionismu, ale i umění ulice, graffiti, komiks nebo pop-art. Jejich náměty tomu odpovídají: zmnožená tvář řvoucího dítěte, postmoderně kolážovaná figura, napůl hororová, napůl groteskní, anebo sex, strach & smrt na nejrůznější způsob. Po takové lekci je úlevou Vélova lyrická abstrakce i lehce melancholické, filmově střižené záběry Daniela Pitína.

Na to, aby Motýlí efekt? ukázal přesvědčivě, jak dokáže zdejší malba reflektovat dnešní dobu, by však sestava umělců musela být trochu jiná, pestřejší. Možná by tomu dojmu pomohla žena, třeba fotorealistka Ivana Lomová. Nebo chytré vizuální gagy Lukáše Miffka. Nebo postapokalyptické výjevy Josefa Bolfa. Nebo monumentální malby Jakuba Špaňhela a Hynka Martince. Co autor, to jiný přístup k realitě i k jejímu obrazu. Aktuální výběr působí spíš nahodile: kurátorský záměr se s vystavenými pracemi poněkud míjí. Ale pokud si divák kurátorské angažmá odmyslí, má před sebou ukázková díla šesti zajímavých malířů. A kvůli některým z nich se jistě vyplatí se do Rudolfina vydat.

Hodnocení: 60 %

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Světoznámý malíř a grafik Dimitrij Kadrnožka ve svém podkrovním ateliéru v...
STAŘÍ MISTŘI: Malíře pocitů a erotiky Kadrnožku měli za agenta CIA i StB

Malíř Dimitrij Kadrnožka se měl původně stát farářem, ale z jezuitského lycea ho pro drzost vyhodili. Syn hrdiny od Zborova za války pomáhal v protinacistickém...  celý článek

Papírové hlavy z řady Lowpolya a jejich autor Ivan Zabíral
V kadeřnictví se nemusí jen stříhat vlasy. Mohou sem i zvířecí hlavy

Se zajímavým konceptem do Prahy přišel kadeřnický salon Joshua. Ve svých prostorách se rozhodl otevřít dočasnou, takzvanou pop up galerii. Od minulého týdne...  celý článek

Karbon, Zdeněk Burian
Dorotheum otevírá podzimní aukční sezonu. Láká na Buriana i Muziku

Astronomický podzim je tu a s ním přichází i začátek sezony v pražském Dorotheu. Aukční dům tentokrát zahajuje dražbou, které kraluje olej Hlava s kloboukem z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.