Publicistka Caitlin Moranová se může pochlubit pěknou řádkou historek se...

Publicistka Caitlin Moranová se může pochlubit pěknou řádkou historek se slavnými osobnostmi | foto: archiv

RECENZE: Svědectví, jak se po čtyřech sklenkách Lady Gaga vydává na lov

• 0
Pařila s Lady Gaga, s Keithem Richardsem se bavila o Václavu Havlovi, šla na smuteční obřad za Michaela Jacksona. A pak o tom napsala. Slavná publicistka Caitlin Moranová je známá i u nás díky své knize Jak být ženou, kterou vydalo nakladatelství Host před dvěma lety. Teď vychází její sbírka sloupků, fejetonů a úvah nazvaná Morantologie.

Nebýt nepochopitelné práce editora původního vydání, mohla to být výborná kniha. Jenomže v jejím úvodu je rychle po sobě seřazeno několik lehce trapných a těžce nejapných textů, které výsledný dojem kazí a čtenáře odrazují hned v začátku. Moranová je nejsilnější, když píše o někom jiném, ne o svých slabostech.

Každý student žurnalistiky by dokázal vylíčit příběh o tom, jak přišel pozdě na rozhovor s někým důležitým, ale jen Moranová má možnost o svých přešlapech publikovat v Timesech nebo v Guardianu. Přitom když se držitelka několika novinářských ocenění pustí do reportáže z rozhovoru s Keithem Richardsem, má její psaní oslnivé grády. A díky ní se čtenář dozví třeba i to, jak se Rolling Stones naváželi do Beatles, když se Richards snažil vysvětlit Lennonovi, v čem dělá chybu: „Držíš kytaru moc vysoko. To nejsou housle. Není divu, že to není takovej nářez, jak by měl bejt. Je v tom sice rock, ale ne roll.“

Moranová umí i televizní seriály, nelze než souhlasit s jejími postřehy ohledně Sherlocka i s konstatováním, že novodobí umělci jsou stejně jasnozřiví jako ti z dějin umění, protože „v seriálu 24 hodin měli černého prezidenta dřív, než ho zvolily skutečné Spojené státy americké, Jana Eyrová byla feministkou dřív, než se narodila Germaine Greerová, a ve filmu Cesta na Měsíc se lidé dostali na Měsíc už v roce 1902“.

Dětství s bramborami a kečupem

Když dojde na momenty, kdy má Moranová přestat šaškovat, používat záplavu rádobyvtipných přirovnání a věnovat se vážným tématům, je najednou odvážná, střízlivá, sečtělá a jasně formuluje výstřední, ale přísně spravedlivé a logické argumenty. Třeba o zavírání veřejných knihoven: „Místo nich budeme mít další tisíc veřejných prostor, kde nejsme ničím jiným než penězi, které máme v kapse, ne hladem, který máme v srdci.“ Pro úplnost - Moranová pochází z osmi dětí, její otec byl dlouhé roky odkázán na invalidní příspěvek od státu a matka děti učila doma.

Morantologie

75 %

Autor: Caitlin Moranová

Nakladatel: Host

Překlad: Petra Jelínková

312 stran, 254 Kč

Vrcholem labužnictví byla hromada brambor s kečupem a v knihovnách strávila mládí, protože ji knihy nenudily a bylo tam teplo. Možná i kvůli svému dětství se nebojí přiznat strach a má ostré lokty. A nesedne si na zadek před premiérem ani před novodobými ikonami typu Lady Gaga. „Ohledně pití je na tom podobně jako já - moc toho nevydrží: po dvou skotských se chichotá, po třech v boxu tančí a po čtyřech se vydává na lov,“ říká o slavné zpěvačce, se kterou se po jejím koncertě vydala na tah do striptýzového baru.

Sečteno a podtrženo: Morantologie je směsí lehkých i vážných témat, publicistickou rozbuškou k debatám i sbírkou, jež pomáhá utříbit vlastní názory. Na děti, manžele, prezidenty i showbyznys. Těch deset procent, která v úvodu ztratila, získává zpátky za kapitolu o návratech do waleského Aberystwythu. Málokdo totiž dokáže vystihnout vztah k srdečnímu místu, které má každý, bez ohledu na to, jestli leží v Británii, nebo v české kotlině.