RECENZE: Svědectví, jak se po čtyřech sklenkách Lady Gaga vydává na lov

9:56aktualizováno  9:56
Pařila s Lady Gaga, s Keithem Richardsem se bavila o Václavu Havlovi, šla na smuteční obřad za Michaela Jacksona. A pak o tom napsala. Slavná publicistka Caitlin Moranová je známá i u nás díky své knize Jak být ženou, kterou vydalo nakladatelství Host před dvěma lety. Teď vychází její sbírka sloupků, fejetonů a úvah nazvaná Morantologie.

Publicistka Caitlin Moranová se může pochlubit pěknou řádkou historek se slavnými osobnostmi | foto: archiv

Nebýt nepochopitelné práce editora původního vydání, mohla to být výborná kniha. Jenomže v jejím úvodu je rychle po sobě seřazeno několik lehce trapných a těžce nejapných textů, které výsledný dojem kazí a čtenáře odrazují hned v začátku. Moranová je nejsilnější, když píše o někom jiném, ne o svých slabostech.

Každý student žurnalistiky by dokázal vylíčit příběh o tom, jak přišel pozdě na rozhovor s někým důležitým, ale jen Moranová má možnost o svých přešlapech publikovat v Timesech nebo v Guardianu. Přitom když se držitelka několika novinářských ocenění pustí do reportáže z rozhovoru s Keithem Richardsem, má její psaní oslnivé grády. A díky ní se čtenář dozví třeba i to, jak se Rolling Stones naváželi do Beatles, když se Richards snažil vysvětlit Lennonovi, v čem dělá chybu: „Držíš kytaru moc vysoko. To nejsou housle. Není divu, že to není takovej nářez, jak by měl bejt. Je v tom sice rock, ale ne roll.“

Moranová umí i televizní seriály, nelze než souhlasit s jejími postřehy ohledně Sherlocka i s konstatováním, že novodobí umělci jsou stejně jasnozřiví jako ti z dějin umění, protože „v seriálu 24 hodin měli černého prezidenta dřív, než ho zvolily skutečné Spojené státy americké, Jana Eyrová byla feministkou dřív, než se narodila Germaine Greerová, a ve filmu Cesta na Měsíc se lidé dostali na Měsíc už v roce 1902“.

Dětství s bramborami a kečupem

Když dojde na momenty, kdy má Moranová přestat šaškovat, používat záplavu rádobyvtipných přirovnání a věnovat se vážným tématům, je najednou odvážná, střízlivá, sečtělá a jasně formuluje výstřední, ale přísně spravedlivé a logické argumenty. Třeba o zavírání veřejných knihoven: „Místo nich budeme mít další tisíc veřejných prostor, kde nejsme ničím jiným než penězi, které máme v kapse, ne hladem, který máme v srdci.“ Pro úplnost - Moranová pochází z osmi dětí, její otec byl dlouhé roky odkázán na invalidní příspěvek od státu a matka děti učila doma.

Morantologie

Nakladatel: Host

Překlad: Petra Jelínková

312 stran, 254 Kč

Hodnocení­: 75%

Vrcholem labužnictví byla hromada brambor s kečupem a v knihovnách strávila mládí, protože ji knihy nenudily a bylo tam teplo. Možná i kvůli svému dětství se nebojí přiznat strach a má ostré lokty. A nesedne si na zadek před premiérem ani před novodobými ikonami typu Lady Gaga. „Ohledně pití je na tom podobně jako já - moc toho nevydrží: po dvou skotských se chichotá, po třech v boxu tančí a po čtyřech se vydává na lov,“ říká o slavné zpěvačce, se kterou se po jejím koncertě vydala na tah do striptýzového baru.

Sečteno a podtrženo: Morantologie je směsí lehkých i vážných témat, publicistickou rozbuškou k debatám i sbírkou, jež pomáhá utříbit vlastní názory. Na děti, manžele, prezidenty i showbyznys. Těch deset procent, která v úvodu ztratila, získává zpátky za kapitolu o návratech do waleského Aberystwythu. Málokdo totiž dokáže vystihnout vztah k srdečnímu místu, které má každý, bez ohledu na to, jestli leží v Británii, nebo v české kotlině.

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou
Prodeje mých knih šly dramaticky dolů, řekl Viewegh v pořadu Za scénou

„Románu Melouch jsem prodal desetkrát nebo jedenáctkrát méně než Účastníků zájezdu. Prodeje šly dramaticky dolů,“ řekl Michal Viewegh v pořadu Za scénou. V...  celý článek

Haruki Murakami
RECENZE: Nový Murakami vystačí jen na půl hodiny, přesto je skvělý

Japonskému spisovateli Harukimu Murakamimu vychází v Odeonu další ilustrovaná povídka. Nese název Birthday Girl a přečtete ji za půl hodiny.  celý článek

Americký spisovatel Dan Brown představil na knižním veletrhu ve Frankfurtu svou...
Šifru mistra Trumpa nezvládnu napsat ani já, vtipkoval Dan Brown

Frankfurt (Od naší zpravodajky) Spisovatel Dan Brown je hvězdným hostem knižního veletrhu ve Frankfurtu, kde uvedl svou novinku Origin. Jeho příjezdu předcházely manévry podobné příjezdu...  celý článek