Naše královna je Erin. Nápis na kopci za Belfastem odkazuje na ženské zosobnění

Naše královna je Erin. Nápis na kopci za Belfastem odkazuje na ženské zosobnění Irska (27. června 2012) | foto: AP

RECENZE: Náboženská válka zmítá hororovým Texasem i Severním Irskem

• 0
Nepřišel jsem uvést pokoj, ale meč, praví Ježíš v Matoušově evangeliu. A náboženská válka – skrytá v Texasu a otevřená v Severním Irsku – je námětem dvou poutavých románů od Brita Philipa Kerra a Francouze Sorje Chalandona. Ale aby střetů nebylo příliš, doplňme glosář titulem klasika anglického humoru Jeroma Klapky Jeroma.

Modlitba (65 %)
Gil Martins, agent FBI v texaském Houstonu, ztratil víru v Boha – a s ní i manželku, jež ho kvůli tomu opustila. Nakladatelství Argo opatřilo Kerrův román nálepkou horor a svým způsobem o horor opravdu jde. Ale ty hororové pasáže jsou v thrilleru o sérii brutálních náboženských vražd, jejichž oběťmi jsou známí lidé zpochybňující existenci Boží a odsuzující náboženství jako tmářství, vlastně nejméně zajímavé.

Jinak má složitě prokomponovaný příběh, v němž při hledání pachatele i víry prožívá Martins netušené hrůzy, všechny klady známého autora: napětí, elegantní a ironický styl, svižné dialogy. Nicméně kvalit Kerrovy Prahy osudové nebo Muže bez dechu Modlitba nedosahuje. I když její základní otázka – co když Bůh existuje, ale je zlý – se do čtenáře zaryje hluboko. A ten šokující závěr také.

Můj zrádce (80 %)
Román Sorje Chalandona, který rovněž vyšel v Argu, se vrací do nedávné historie Severního Irska, země, do níž se zamiloval francouzský houslař Antoine. Země rozbouřené krvavými střety mezi irskými katolíky a britskou správou, jež skončily teprve před několika lety a v nichž šlo nejen o náboženství, ale i o svobodu. Antoine se postaví na katolickou stranu, v Belfastu si najde přátele: Jima a Cathy, jejichž dvanáctiletý syn byl zabit britským gumovým projektilem, a především Tyrona Meehana.

A to je ten jeho zrádce: Meehanovým předobrazem byl Denis Donaldson, irský bojovník, který byl britským agentem a v roce 2006 byl zavražděn. Smutné, tragické a strhující čtení o naději i hořkém zklamání.

Oni a já (75 %)
Nakladatelství Vyšehrad vydalo knihu Jeroma Klapky Jeroma s kouzelnou obálkou, poslední, kterou vytvořil nedávno zesnulý Adolf Born. A stejně kouzelné je i vyprávění jednoho otce o koupi a rekonstrukci venkovské usedlosti a o jeho vztazích se třemi milovanými, byť svéhlavými dětmi. Autor slavného titulu Tři muži ve člunu potěší i tentokrát.

Ke smíchu stačí popis jedné večeře, na níž jistý biskup líčí, co se při návštěvě San Franciska dověděl o Číně, muž, který v Číně strávil dvacet let, přispívá do rozpravy poznatky o britském dramatu, dramatik se rozpovídá o krizi v Rusku a tak dále. Po románech vyvolávajících spíše depresi je příjemné sáhnout ke knize laskavé a ponořit se do atmosféry života na počátku minulého století.