Michal Singer: Muž a slepice (2004)

Michal Singer: Muž a slepice (2004) | foto: Galerie Dolmen

RECENZE: Malíř Singer se koupe v kopačkách a stojí to za to

• 0
Výstava děl Michala Singera v pražské Galerii Dolmen sice zavání divností, ale jde o suverénní aktivitu. A dokazuje, že autor našel svá témata i rukopis.

O malíři Michalu Singerovi (1959) se v posledních letech mluví stále živějším a vzrušenějším hlasem. A nejen v souvislosti s jeho nedávnou padesátkou. Z loňských bilančních výstav v Praze a v Českém Krumlově je jasné, že Singer dozrál: našel svá témata a spolu s nimi vlastní, nezaměnitelný rukopis. Potvrzuje to přehlídka, která trvá v pražské galerii Dolmen do 26. září.

Živočišné prožívání světa

Autor zaplnil výstavní prostory v Opatovické ulici šestadvaceti díly z let 1997 až 2010 a shrnul je pod název Koupání v kopačkách. Je v tom náboj, který dokonale ladí se Singerovou poetikou: čteme tu hravost, temné napětí i absurditu. Titulní obraz to ilustruje: zachycuje sexualizované tělo vsazené mezi přírodní živly a zpracovává je s poukazem na nejrůznější směry výtvarné moderny a avantgardy.

Michal SingerMichal Singer je malířem živočišné energie a totálně nehledaného výrazu. Je autodidakt, který se angažuje ve svých dílech s nesmírným osobním zaujetím.

Své démony a fantazie, které nabývají lidskou i animální podobu, krotí různými prostředky: jednou si bere k ruce odkaz Vincenta van Gogha nebo Edvarda Muncha, podruhé komiksovou kresbu Keitha Haringa. Hodí se mu nástroje pointilismu i secese, rozumí si s explozivní energií, kterou zaplavovali svá plátna fauvisté nebo expresionisté. Dokáže citlivě rozvrhnout plochu a soustředit se na její konkrétní prvky stejně jako brutálně a naráz vnutit plátnu svoji vizi.

Singerův výraz slouží vždycky jeho aktuálním představám. Ať jde o nahou ženu, vyvedenou v jedovaté žluté, symbolický portrét "muže s ohnivou koulí" nebo zvířecí tvář poštípanou hmyzem. Na prvním místě je pro malíře nutnost vyjádřit se, vyzpovídat se obrazu, svěřit se mu se svým živočišným a nefiltrovaným prožíváním světa. Starost o náležité výtvarné postupy přichází teprve dlouho potom.

Koupání v kopačkách sice zavání divností, ale v podání Michala Singera jde rozhodně o suverénní uměleckou aktivitu. A syrové industriální prostory pražské galerie Dolmen jdou takovému dílu náramně k duhu.

Michal Singer - Koupání v kopačkách
Hodnocení: 90 %