Záběr ze hry Kurtizána

Záběr ze hry Kurtizána | foto: Marie Krbová / Divadlo Ungelt

RECENZE: Kurtizána Chantal Poullain září v posteli s mladíkem

  • 1
Hra Kurtizána na motivy románů Sidonie-Gabrielly Colettové s nadhledem líčí vztah dospívajícího muže a stárnoucí ženy. Kus s Chantal Poullain v hlavní roli by měl být hlavním tahákem blížící se Letní scény Divadla Ungelt.

Kurtizánu zrežíroval Pavel Ondruch na motivy dvou románů francouzské skandalistky Sidonie-Gabrielly Colettové o mladíčku Fredovi.

Colettová ve dvou knihách načrtla uvolněnou dobu pařížských salonů přelomu devatenáctého a dvacátého století, jíž byla sama velice výraznou součástí. Ondruch si jako základní kámen hry vybral zejména motiv její první knihy, kde autorka částečně autobiograficky popisuje skandální vztah dospívajícího Freda se stárnoucí kurtizánou Leou. Do hlavních rolí obsadil Chantal Poullain a Igora Orozoviče. V roli Fredovy matky se objevila Regina Rázlová.

Napětí bez lascivnosti

Jak je v Ungeltu zvykem, komorní hra plná dialogů stojí na hereckých výkonech, kterým herci dostáli znamenitě. Poullain role hrdě odkvétající ženy sedí, její ne úplně dokonalá čeština s francouzským akcentem do hry dobře zapadá a je jí vyloženě psaná na tělo.

Talentovaný Orozovič pak dostatečně využívá svého charizmatu. Úvodní momenty hry, kdy znuděný mladík začíná s překvapenou zralou ženou koketovat, tak patří k nejsilnějším. I přes neobvyklé věkové rozpětí dokážou oba vybudovat silné erotické napětí, aniž zbytečně sklouznou k lascivnosti.

Kurtizána

85 %

předpremiéra 4. května 2014

Divadlo Ungelt (Letní scéna)

režie: Pavel Ondruch

hrají: Chantal Poullain, Igor Orozovič, Regina Rázlová

Můžeme pozorovat, jak se rozdílné osudy protínají v nejistém životním období. Bezstarostný mladík poznává sebe samého a hledá si roli ve společnosti, stárnoucí kurtizána svou pozici naopak ztrácí a snaží se s tím vyrovnat.

I přes silný psychologický podtext a lechtivé množství postelových scén či spodního prádla se Ondruchova hra dokáže s tíží tématu vyrovnat s nadhledem. Vypovídá o sexu i o lásce, ale hlavně o životě, který se dá žít stejně intenzivně v první i druhé polovině.