Spisovatel Deon Meyer

Spisovatel Deon Meyer | foto: Johan Wilke

RECENZE: Jak skvěle se vraždí v opačných končinách naší planety

• 2
Deon Meyer získal za své romány ocenění nejen v rodné Jihoafrické republice, tři knihy Hakana Nessera byly označeny za nejlepší švédskou detektivku roku. Jejich novinky z nakladatelství Moba potvrzují, že oba patří ke špičce.

Kobra - 80 %

Deon Meyer přichází opět v dokonalé formě. Když se Benny Griessel, detektiv z Kapského Města a bývalý alkoholik, který už přes rok abstinuje, dostaví na místo činu, najde tři mrtvé, z nichž dva byli perfektně vycvičení bodyguardi. Ale muž, jehož měli hlídat, zmizel. Vypadá to na profesionálního zabijáka, jenž zanechal jedinou stopu – nábojnice s vyrytou kobrou.

Jenže zasáhne tajná policie, protože pohřešovaným je anglický matematik, jenž vyvinul algoritmus, díky němuž lze s pomocí počítačových programů sledovat finanční transakce. A to nejen zločineckých organizací, ale i bank, eventuálně vlád. Zájemců o to, aby zmizel, je tak víc než dost. Druhou linii románu tvoří problémy mladého kapsáře Tyrona, který se snaží získat peníze, aby mohl platit studium své sestře. Obě linie se zajímavě proplétají.

Meyer má výtečný styl s ostrým střídáním různých rovin příběhu, navíc strhujícím způsobem popisuje zemi s minulostí apartheidu, korupcí i v policii a vysokou zločinností. A při veškeré úctě k Bennymu je nejkouzelnější postavou malá tlustá policistka Mbali. Už jen za ni autor všechny ceny zaslouží.

Karambol - 80 %

Co se může stát z člověka, který sedne opilý za volant, srazí šestnáctiletého mladíka a ujede, ovšem kdosi nehodu uvidí a začne ho vydírat? Vrah, odpovídá Hakan Nesser v Karambolu. Hrdina jeho knih komisař Van Veeteren z fiktivního – podle popisovaných reálií nizozemského – města Maardamu sice u kriminálky již nepracuje a stará se o svůj antikvariát, ale první vrahovou obětí se stal jeho syn. A zděšení bývalí komisařovi kolegové jsou sice rozhodnuti zločince vypátrat, jenže nemají žádné stopy.

Psychologicky dokonale propracovaný příběh fascinuje jak napětím, tak především pohledem do mysli a líčením postupné proměny muže, jehož počáteční zbabělost dožene k dalším zločinům. Přidejme zoufalství zestárlého otce, jemuž nezbývá než najít odvahu a zapojit se do vyšetřování, Nesserovy výborné dialogy, pochmurnou atmosféru – a dospějeme k jednoznačnému závěru, že Karambol je víc než jen výborná detektivka.