Do impozantního zrenovovaného sálu holešovského zámku přivedla Kožená v pondělí soubor Private Musicke, s nímž snímek Lettere amorose (Milostné dopisy) natočila. Skladbami italských autorů z pomezí renesance a baroka se vlastně vrátila ke svým kořenům, protože se starou hudbou kdysi začínala a umělecky na ní vyrůstala.
A znovu se ukázalo, že je to právě tento styl, který jejímu hlasu mimořádně sluší. Přímočarý a spontánní raně barokní afekt totiž Kožené umožňuje využít celou paletu výrazových prostředků a vytvořit dojem ničím neomezeného stupňování emocí, aniž by její hlas začal slyšitelně narážet na své limity, což se jí u některých operních rolí z pozdějších dob stává.
Jimi Hendrix barokní kytary
Také výběr skladeb byl pozoruhodný. Kožená zvolila díla z pera více i méně známých autorů, sahající od kratších tanečně rytmických písní až po ukolébavku Hor ch'e tempo di dormire od Tarquinia Meruly, která byla dramaturgicky i umělecky nejpůsobivějším číslem večera.
Je to vlastně rozsáhlý, vzrušený monolog Panny Marie, která při uspávání svého dítěte již vidí jeho smrt na kříži.
Se souborem Private Musicke Kožená vytvořila skvělou "partu", v níž se všichni vzájemně inspirují a předávají si energii a fantazii. Toto uskupení je složené z hudebníků různých národností hrajících na smyčcové a drnkací nástroje. Jeho vedoucí Pierre Pitzl dokonce dostal ve světě přezdívku Jimi Hendrix barokní kytary.
Po koncertě se ještě před publikem uskutečnila krátká beseda spojená se křtem nového alba. Řeč přišla i na blížící se cestu do New Yorku, kde Koženou čeká v Metropolitní opeře role Mélisandy v Debussyho opeře Pelléas a Mélisanda. Jako dirigent bude na této scéně debutovat její manžel sir Simon Rattle. "Chtěli jsme být na Vánoce spolu, a když jsme přemýšleli, jak to zařídit, napadlo nás, že pojedeme do Metropolitní opery," žertovala pěvkyně.
Kdo se nedostal na koncert do Holešova, bude mít šanci slyšet stejný program ještě v únoru, kdy Kožená vystoupí v Praze a v Brně.
Hodnocení MF DNES: 100 %