Olga Königová (Ille)

Olga Königová (Ille) | foto: Marek Svoboda

RECENZE: Olga Königová alias Ille zpívá o rozchodech silněji než básníci

  • 1
Kolem debutu zpěvačky Olgy Königové a jejího projektu Ille s názvem Ve tvý skříni se podařilo vydavatelství Supraphon vzbudit velká očekávání.
Ille (obal)

Je příjemné, když nové jméno, do kterého nejproduktivnější velká česká firma investuje, není umělou splácaninou či dalším šlahounem zavedených partiček, nýbrž kartou vytaženou jaksi zdola. Dalo by se dokonce říci přímo z alternativní, respektive klubové scény.

Protože kapela Obří broskev, ve které na sebe Olga Königová v minulosti upozornila a kterou vedl její manžel Jakub, sice byla velmi známá mezi hudebními fajnšmekry, ale o její všeobecné známosti se vůbec nedá mluvit. Přestože vlastně nešlo nikdy o nic jiného než o kapelu hrající chytrý pop.

Přispěl také Márdi

Manželé Königovi jsou ostatně velmi tvůrčí pár. Kromě spolupráce v Obří broskvi je Jakub König znám pod jménem Canny jako sólový písničkář a "v masce" je také duší projektu Kittchen. Na album své ženy napsal několik písní, které patří k nejlepším.

Ve tvý skříni

85 %

vyd. Supraphon

Je to zejména singlová, hudebně chytlavá Holka ve tvý skříni a jedna z textově nejsilnějších položek Zapomenout. Píseň, která o rozcházení říká průzračně jednoduchými a přímočarými slovy na podkladě vzdušné muziky víc než celé zdobné básnické sbírky.

Podobně silný je i autorský příspěvek dalšího muže, kytaristy projektu Marka Svobody. Píseň Chodí okolo je zařazena na konec alba a je věnována kamarádům, "co loni umřeli". Opět se ukazuje, že je-li nebanální sdělnost spojena s dobrým nápadem, jako třeba ve verších "Když večer jdeš spát, těžko znát / od konce kolikátou noc", pro píseň samu je to doslova požehnání.

Do kontextu skvěle zapadá i originální civilní poezie Márdiho v Ledňáčcích, převzatých z repertoáru jeho domovské Vypsané fixy.

Notuje si se zvukem

Olga Königová (Ille)

Paradoxně zatím nebyla řeč o autorské tvorbě zpěvačky samé. Její písně však rozhodně nezaostávají za jmenovanými. Třeba hned úvodní Podhoubí se skvělou atmosférou, ve které dokonale ladí hudební sound s textovými obrazy, nebo další z mimořádně působivých potemnělých songů alba Zmrzlou.

Zpěv Olgy Königové je podobného rodu jako třeba projev Lenky Dusilové, obě zpěvačky ostatně spojuje nejen nestylizovaný, přirozený výraz, ale i podobná barva hlasu. Se zvukem, který je dílem osvědčeného producenta Dušana Neuwertha a v němž se ladně doplňují folkrockově strunná aranžmá s jemně tepající elektronikou a teple syntetickými zvukovými prostory, si tento zpěv vyloženě notuje.