Kmotrem alba Natálie Kocábové byl výtvarník David Černý.

Kmotrem alba Natálie Kocábové byl výtvarník David Černý. | foto: ČTK

RECENZE: Kocábová na nové desce smazala umělecký stín otce

  • 4
Dostat se k nové desce Natálie Kocábové je trochu bojovka. Vyšla jako příloha hudebního časopisu a v běžné distribuci není. Sehnat se dá v podstatě pouze přes internet. Ale vynaložit úsilí s hledáním se vyplatí, i když i potom samotné album nazvané Walking on the A-Bomb klade posluchači obdobné nástrahy.

Na své třetí desce se totiž Kocábová dala dohromady s Jiřím Burianem, synem písničkáře Jana Buriana, který je známý především na tuzemské nezávislé hudební scéně jako zpěvák a skladatel kapel Southpaw a Republic of Two, nominované na Anděla, i řadou dalších vlastních projektů. Burian pro Kocábovou desku kompletně připravil. Napsal všechny písničky, ke dvěma dodal i texty.

Z víkendové MF DNES

Rozhovor s Natálií Kocábovou o rodičích, dospívání, nevěře jejího otce i literární kariéře najdete v sobotním vydání magazínu Víkend DNES. Na stáncích ho najdete i v neděli.

Typickou vlastností jeho skladeb je souboj. V jednotlivých písničkách se totiž pere o pozornost množství nápadů - od primitivního pískání po složitější počítačové rytmy a ruchy.

Akustické nástroje, jako je violoncello, housle a kytary se doplňují s elektronikou a množstvím samplů v organický celek. A atmosféru graduje minimalistické opakování a zhušťování jednotlivých motivů.

Burianova skladatelská roztříštěnost, kterou jako by chtěl obsáhnout nejlépe celý vesmír, se zde potkává s hlasem Natálie Kocábové a její výbornou prací s výrazem v nebývalém souznění. Album se nedrží tuzemských nahrávacích klišé a vtahuje i současným soundem a technickou precizností.

I když celek je velmi efektní, proniknout do něj bude přesto pro většinu posluchačů složitější a rozhodně to každému nevyjde poprvé. Kocábová tentokrát totiž rozhodně nevsadila na průzračnější písničkovou formu amelodické refrény (které dávkuje jen za odměnu jako třeba v závěru písničky Backyard).

Natálie Kocábová a David Černý

Navíc se jazykově drží výhradně angličtiny, což sice potřebám alba vyhovuje, ale je to škoda. Svými předchozími nahrávkami předvedla, že s češtinou její hlas na rozdíl od jiných problém nemá. A desku by alespoň jedna písnička mohla efektně zprůhlednit. Nahuštěnost nápadů a nálad totiž začne být postupným poslechem přeci jen trochu ubíjející a albu padá řemen.

Není to však nic dramatického. Natálie Kocábová ze sebe touto deskou konečně smazala umělecký stín svého otce, kterého přestala připomínat i svým pěveckým výrazem. Udělala odvážný krok do oblasti současně znějící alternativy a dělá dnes bez diskuse mnohem lepší a zajímavější hudbu než většina sólových zpěvaček u nás.

Natalie Kocab: Walking On The A-Bomb
CD, 100 korun, deska se prodává na koncertech zpěvačky a přes web www.slavica.cz
Hodnocení MF DNES: 70 %

Hodnocení MF DNES: 70 %